direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Schoonebeek, Europaweg 122
Status: vastgesteld
Plantype: omgevingsvergunning
IMRO-idn: NL.IMRO.0114.Zaak53685-V701

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding

D. Niers heeft een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend voor het bouwen van een woongebouw bestaande uit 4 wooneenheden op het perceel Europaweg 122 te Schoonebeek. De vrijstaande woning op het perceel wordt gesloopt en er worden vier nieuwe, duurzame wooneenheden in één gebouw herbouwd.

Om de reden dat het perceel bestemd is voor één vrijstaande woning, is het bouwplan niet passend in het geldende bestemmingsplan "Schoonebeek".

De aanvraag heeft betrekking op de onderdelen strijdigheid bestemmingsplan en bouwen. De aanvraag is geregistreerd onder zaaknummer 53685-2014. De bijbehorende verbeelding met de plancontour heeft het nummer NL.IMRO.0114.Zaak53685-V701.

afbeelding "i_NL.IMRO.0114.Zaak53685-V701_0001.png"

Afbeelding 1: Locatie plangebied Europaweg 122 te Schoonebeek in omgeving (rood omlijnd indicatief weergegeven)

Hoofdstuk 2 Huidige situatie, beleid en planologische regeling

2.1 Ligging en huidige situatie

Het perceel Europaweg 122 is gelegen in het centrumgebied van Schoonebeek, nabij de kruising Europaweg en Burgemeester Osselaan. Aan de westzijde is het perceel gelegen aan de Irenelaan.

Aan de overzijde van de Europaweg is het winkelgebied aan De Pallert gelegen. Ten oosten van het perceel is een sportschool gelegen. Ten westen van het perceel bestaat de directe omgeving voornamelijk uit woningen.

Op het perceel zelf staat een vrijstaande woning met aangebouwd een aantal bijgebouwen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0114.Zaak53685-V701_0002.png"

Afbeelding 2: Luchtfoto plangebied Europaweg 122 te Schoonebeek (rood omlijnd)

2.2 Beleid en planologische regeling

2.2.1 Structuurvisie Emmen 2020, Veelzijdigheid troef

De Structuurvisie Emmen 2020, Veelzijdigheid Troef, is 24 september 2009 vastgesteld door de raad. Het document is opgesteld als ruimtelijke vertaling van de ambities gesteld in de Strategienota Emmen 2020 (vastgesteld september 2001). De structuurvisie geeft de hoofdlijnen van de ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente Emmen weer. In de structuurvisie wordt de ruimtelijke structuur van 2020 geschetst aan de hand van een aantal thema's, te weten landschap, duurzaamheid, verkeer, werken, wonen, voorzieningen en veiligheid. Voor ieder thema is een hoofdkoers bepaald.

Ten aanzien van het thema Wonen is in de structuurvisie geconstateerd dat de bouwopgave zich meer en meer manifesteert in de vorm van vervanging en inbreiding. De opgave ligt er om de woningvoorraad in lijn te brengen en te houden met de woonwensen van huidige én toekomstige inwoners.

2.2.2 Structuurvisie Centrumgebied Schoonebeek

In de Structuurvisie Centrumgebied Schoonebeek, vastgesteld door de raad op 28 maart 2013, is de ambitie uitgesproken om de sociaal-economische structuur van Schoonebeek te verbeteren door het creëren van een aantrekkelijk centrumgebied. Één van de opgaven is het versterken van de woonfunctie (draagt bij aan levendigheid van het centrum en een goed sociaal klimaat) waarbij gestreefd wordt naar het versterken van de beeldkwaliteit van de bebouwde ruimte.

Voor de Europaweg in het centrumgebied wordt gestreefd naar het versterken van de aanlooproutes tussen het Pallertplein en de Wingerd. Voor het gedeelte ten noorden van de Europaweg is specifiek gestreefd naar het toevoegen van een maatschappelijke functie (inclusief kantoren) op de begane grond (en wonen op de verdieping). Het is echter niet gewenst om de bouwmogelijkheden voor maatschappelijke doeleinden in het centrumgebied te vergroten, gelet op de voorhanden zijnde bestaande oppervlakte maatschappelijke doeleinden in het centrumgebied.

Verder is het uitgangspunt dat eventuele ontwikkeling van nieuwe woningen binnen het centrum van Schoonebeek dient te passen binnen het beleid zoals deze wordt voorgesteld met de Woonvisie 2012-2017.

2.2.3 Woonvisie 2012-2017

De Woonvisie 2012-2017 van de gemeente Emmen neemt voor Schoonebeek als uitgangspunt dat er 25-75 woningen aan de voorraad toegevoegd kunnen worden. De onderkant van deze bandbreedte wordt als meest realistisch gezien voor de periode 2012-2017. In de Woonvisie staat benoemd dat er meer tijd nodig is om de kavels in Stroomdal te vermarkten. De woonvisie hanteert voorts de basisstrategie dat bij uitvoering van nieuwe woningbouwinitiatieven herstructureringsprojecten prioriteit hebben: Herstructurering en aanpak van de centrumgebieden hebben prioriteit. Daarbij wordt uitgegaan van het bieden van kwalitatief maatwerk voor het wonen en de woonomgeving. Kwaliteit betekent vooral duurzame herstructurering en woningaanpassing. Voorliggend plan voorziet in de versterking van het woonmilieu binnen het centrumgebied van Schoonebeek.

Op de inpassing van het bouwplan in de bebouwde ruimte wordt nader ingegaan in Hoofdstuk 3 Planbeschrijving.

2.2.4 Welstandsbeleid

Bouwwerken moeten voldoen aan "redelijke eisen van welstand". Een zogenaamde welstandscommissie beoordeelt bouwplannen aan de vooraf vastgestelde welstandscriteria opgenomen in de Welstandsnota. In deze nota wordt vooraf bepaald wat de redelijke eisen van welstand zijn. Dit betekent dat gekeken wordt of een bouwplan qua uitstraling wel past bij de omgeving. Het bestemmingsplan en de Welstandsnota zorgen samen voor het behoud van de ruimtelijke kwaliteit. Het bestemmingsplan geeft aan wat, hoeveel, in welke vorm en waar er gebouwd mag worden. Het welstandsbeleid geeft aan hoe het gebouw er uit mag komen te zien. Dit wil zeggen dat het welstandsbeleid moet voorkomen dat er gebouwen gebouwd worden die afbreuk doen aan de omgeving.

De welstandscommissie heeft ingestemd met het bouwplan. Het bouwplan voldoet aan redelijke eisen van welstand.

In Hoofdstuk 3 Planbeschrijving wordt nader ingegaan op het bouwplan.

2.2.5 Conclusie

Gelet op bovenstaande is de herbouw van een woongebouw met bestaande uit 4 wooneenheden in beginsel passend binnen het gemeentelijk beleid. Met de herbouw van het woongebouw is sprake van duurzame herstructurering en woningaanpassing en is sprake van een ruimtelijke kwaliteitsverbetering van de bebouwde ruimte.

2.2.6 Rijks- en provinciaal beleid

Er zijn ten aanzien van het plan geen specifieke bepalingen opgenomen in het Rijksbeleid en het provinciaal omgevingsbeleid.

Hoofdstuk 3 Planbeschrijving

3.1 Algemeen

D. Niers heeft een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend voor het bouwen van een woongebouw bestaande uit 4 wooneenheden op het perceel Europaweg 122 te Schoonebeek. De vrijstaande woning op het perceel wordt gesloopt en er worden vier nieuwe, duurzame wooneenheden in één gebouw herbouwd.

Om de reden dat het perceel bestemd is voor één vrijstaande woning, is het bouwplan niet passend in het geldende bestemmingsplan "Schoonebeek".

3.2 Bouwplan

Het bouwplan bestaat uit één woongebouw waarin 4 wooneenheden worden gerealiseerd. Het plan versterkt, door een luxe, overwegende statige uitstraling, de ruimtelijke kwaliteit ter plaatse. Het plan wordt ruimtelijk gezien gerelateerd aan het naastgelegen pand aan de overzijde van de Irenelaan. Het woongebouw wordt in dezelfde voorgevellijn gesiuteerd als de bestaande vrijstaande woning. Het gebouw dient te voldoen aan alle technische vereisten van een woongebouw en moet gelet op het akoestisch onderzoek (zie paragraaf 4.3.3) voldoende geluidgeisoleerd worden.

Aan de achterzijde van het woongebouw wordt een viertal kleine bergingen gebouwd. Daarnaast wordt aan de achterzijde zes parkeerplaatsen gerealiseerd. Deze worden ontsloten via de Irenelaan.

In Bijlage 2 is het bouwplan opgenomen.

Hoofdstuk 4 Onderzoeken

4.1 Archeologie

De aanleiding voor het opnemen van de archeologische waarden en verwachtingen in ruimtelijke plannen vloeit voort uit het Verdrag van Valletta, de Monumentenwet 1988, de Wet op de archeologische monumentenzorg 2007 en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht 2010. In de Monumentenwet is vastgelegd dat bij het opstellen van een ruimtelijke plan rekening gehouden moet worden met de archeologische waarden in de bodem en dat deze beschermd moeten worden. Daarbij gaat het zowel om aanwezige als mogelijk te verwachten archeologische waarden.

Het perceel Europaweg 122 te Schoonebeek is gelegen in een gebied dat op de archeologische beleidsadvieskaart van de gemeente Emmen is aangegeven met een hoge verwachting op het aantreffen van archeologische waarden. Voor een dergelijk gebied geldt een vrijstelling van onderzoeksplicht voor bodemverstoringen tot 100 m2. De nieuwbouw vindt overwegend plaats op dezelfde locatie als de bestaande bouw waar de bodem reeds verstoord is. De kans dat hier archeologische waarden verstoord zullen worden is klein en daarom wordt geen archeologisch onderzoek noodzakelijk geacht.

Indien er bij de uitvoering van werkzaamheden onverhoopt toch archeologische grondsporen worden aangetroffen en/of vondsten worden gedaan, dienen deze conform de Monumentenwet 1988 artikel 53 & 54 direct te worden gemeld bij de gemeente Emmen.

4.2 Ecologie

De Flora- en Faunawet is in werking getreden op 1 april 2002. Op grond van de wet geldt een algemeen verbod voor het verwijderen van beschermde plantensoorten en het beschadigen of verstoren van voortplantings- of vaste rust- of verblijfplaatsen van beschermde diersoorten.

Gelet op het bestaande gebruik als woning en de inrichting van het plangebied, is een flora- en fauna-onderzoek niet nodig.

4.3 Milieu

4.3.1 Vormvrije m.e.r.

In het Besluit m.e.r. zijn drempelwaarden opgenomen voor wanneer er een m.e.r. of m.e.r.-beoordeling moet worden uitgevoerd. Sinds de wijziging van het Besluit op 1 april 2011 is een beoordeling van een activiteit die op de D-lijst van het Besluit m.e.r. voorkomt noodzakelijk, ook al ligt de omvang van de activiteit (ver) onder de drempelwaarde.

In voorliggend plan komen geen activiteiten voor die voorkomen op de D-lijst van het Besluit m.e.r.. Vanwege de afwezigheid van die activiteiten hoeft geen (vormvrije) m.e.r. -beoordeling plaats te vinden.

4.3.2 Bodem

De aanwezigheid van bodemverontreiniging kan gevolgen hebben voor het gebruik van de locatie. Niet alleen kan dit betekenen dat op het perceel gebruiksbeperkingen liggen. Ook kan het zo zijn dat de bodemverontreiniging de bestemming van de locatie in de weg staat. Het nemen van saneringsmaatregelen of het verwijderen van de bodemverontreiniging kan deze belemmering weer opheffen.

In het uitgevoerde bodemonderzoek is overeenkomstig de NEN 5740 de milieuhygiënische bodemkwaliteit ter plaatse van de onderzoekslocatie vastgesteld. Naar aanleiding van het aantreffen van grond met puinbijmengingen op het achterterrein is een verkennend asbestonderzoek uitgevoerd. Het verkennend asbestonderzoek is uitgevoerd volgens de richtlijnen uit de NEN 5707 (Inspectie, monsterneming en analyse van asbest in bodem) van april 2003.

Conclusie van het onderzoek is dat de onderzoeksresultaten geen aanleiding geven tot het uitvoeren van vervolgonderzoek, omdat de gemeten concentraties kleiner zijn dan de betreffende interventiewaarde. De resultaten vormen geen milieuhygiënische belemmering voor de geplande nieuwbouw werkzaamheden op het terrein.

Het Verkennend bodemonderzoek is toevoegd als Bijlage 3.

4.3.3 Geluid

Regels ten aanzien van geluidhinder zijn vastgelegd in de Wet geluidhinder (Wgh). Het doel van de Wet geluidhinder is tweeledig. Enerzijds de bescherming van het milieu en anderzijds de bescherming van de volksgezondheid. Bepalend is steeds de situering van geluidsbronnen ten opzichte van geluidsgevoelige bestemmingen zoals woningen en scholen. De Wgh gaat uit van zones langs wegen, spoorwegen en industrieterreinen. Binnen dergelijke zones zijn nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen alleen toegestaan indien de geluidsbelasting op de buitengevel onder of hoogstens gelijk is aan de voorkeursgrenswaarde. Ontheffing van de voorkeursgrenswaarde is toegestaan indien maatregelen om de geluidsbelasting op de buitengevels te beperken niet mogelijk zijn of onvoldoende helpen en indien aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.

Het plangebied ligt binnen de geluidzone van de Europaweg en binnen de invloedssfeer van de Burgemeester Osselaan en Irenelaan. Er is akoestisch onderzoek uitgevoerd. Hieruit blijkt dat de geluidbelasting vanwege de Europaweg ten hoogste 61 dB bedraagt en overschrijdt hiermee de voorkeurgrenswaarde van 48 dB. Het toepassen van geluidreducerende maatregelen (stiller asfalt en geluidschermen) stuit op overwegende financiële bezwaren. Voor de vier wooneenheden in het te realiseren gebouw aan de Europaweg 122 dienen zodoende hogere waarden te worden vastgesteld. Hiervoor dient separaat een besluit genomen te worden (Bijlage 7). Daarnaast dienen de wooneenheden te voldoen aan wettelijke geluidweringseis en te voldoen aan het Bouwbesluit.

De geluidbelasting vanwege de Burgemeester Osselaan en Irenelaan bedraagt ten hoogste respectievelijk 48 dB en 50 dB. In het kader van een goede ruimtelijke ordening is deze geluidbelasting aanvaardbaar.

Het akoestisch onderzoek is toegevoegd als Bijlage 8.

Verder ligt het plan ligt niet binnen de wettelijke zone van een industrieterrein of spoorweg.

4.3.4 Lucht

Omdat er geen significante ontwikkelingen in het plangebied of rondom het plangebied gepland zijn, zal de concentratie van de NOx en fijnstof niet veranderen. Hierdoor betekent de luchtkwaliteit geen belemmering voor het verlenen van de omgevingsvergunning.

4.3.5 Externe veiligheid

Externe veiligheid beschrijft de risico's die ontstaan als gevolg van opslag of handelingen met gevaarlijke stoffen. Dit kan betrekking hebben op inrichtingen (bedrijven), transportroutes en buisleidingen. Binnen en nabij het plangebied zijn geen bedrijven, transportroutes en buisleidingen gelegen waarbij rekening moet worden gehouden met het aspect externe veiligheid.

4.4 Waterparagraaf

Het plangebied ligt binnen het beheersgebied van het waterschap Vechtstromen. Uitgangspunt is dat bij een bouwplan moet worden voorkomen dat er grond- of oppervlaktewateroverlast ontstaat en de kwaliteit van het ontvangende oppervlaktewater niet negatief wordt beïnvloed.

Het beleid van de gemeente Emmen en het waterschap is gericht op afkoppelen van hemelwater van de riolering en te lozen op oppervlaktewater of zo mogelijk te laten infiltreren in de bodem. Met het bouwen van een woongebouw met 4 wooneenheden neemt het verharde oppervlak ten opzichte van een vrijstaande woning nauwelijks toe. Het her te bouwen woongebouw kan worden aangesloten op het bestaande rioolstelsel. Om bodemvervuiling te voorkomen is het wenselijk om geen gebruik te maken van uitlogende materialen. Om wateroverlast in gebouwen te voorkomen wordt geadviseerd om voor een vloerpeil te kiezen dat tenminste 30 centimeter boven de weg ligt.

Hoofdstuk 5 Maatschappelijke betrokkenheid

Op de gevraagde vergunning is de uitgebreide Wabo-procedure van toepassing.

De terinzagelegging van het ontwerpbesluit is op 22 oktober 2015 gepubliceerd in de krant Emmen.nu en in de Staatscourant. Met ingang van 23 oktober 2015 heeft het ontwerp van de vergunning zes weken voor een ieder ter inzage gelegen. Gedurende deze termijn is een zienswijze ingediend. De beantwoording van de zienswijze is opgenomen als bijlage bij het besluit omgevingsvergunning. De provincie Drenthe heeft voorts aangegeven in te kunnen stem met het plan (Bijlage 6).

Hoofdstuk 6 Economische uitvoerbaarheid

De planonwikkelingskosten komen geheel voor rekening van de aanvrager van de omgevingsvergunning. Daarmee is de economische uitvoerbaarheid voldoende geborgd.