direct naar inhoud van 3.4 Tunnelveiligheid
Plan: Emmen, De Verbinding
Status: Vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0114.2010017-0701

3.4 Tunnelveiligheid

3.4.1 Normstelling en beleid

In de Wet Aanvullende Regels Veiligheid Wegverkeerstunnels (WARVW; kortweg Tunnelwet) is bepaald dat bij de realisatie van tunnels langer dan 250 m een risicoanalyse moet worden uitgevoerd en een tunnelveiligheidsplan moet worden opgesteld. Het tunnelveiligheidsplan dient te worden getoetst door de onafhankelijke Commissie Tunnelveiligheid.

3.4.2 Toetsing en conclusie

In het voorliggend bestemmingsplan is geen sprake van een tunnel in de zin van de Tunnelwet. Het gaat om een overdekte weg waarvan langst omsloten deel maximaal 250 meter is. Dit is in de planregels gewaarborgd. Het is ook mogelijk dat de overdekte weg uit meerdere delen zal bestaan, alle korter dan 250 meter.

Hoewel de Tunnelwet formeel niet van toepassing is, zal aan het aspect tunnelveiligheid de nodige aandacht worden besteed bij de aanbesteding van het project. De volgende veiligheidsmaatregelen worden overwogen:

  • het aanbrengen van een licht- en luchtdoorlatende overkapping aan de uiteinden van de tunnel;
  • handhaven van een rustig verkeersbeeld boven en langs de tunnelmond (niet teveel zichtbare bewegingen, aandachtrekkende logo's en dergelijke);
  • voor de toegankelijkheid van hulpdiensten van de ene tunnelbuis naar de andere, zal voorzien worden door het opnemen van twee vluchtdeuren, open te maken met een brandweersleutel;
  • realisatie van een ontvluchtingsmogelijkheid vanuit beide tunnelbuizen via een trap naar het centrumplein.