direct naar inhoud van 3.5 Waterparagraaf
Plan: Nieuw-Schoonebeek, appartementencomplex Kerkenweg-Europaweg
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0114.2012006-0701

3.5 Waterparagraaf

Het waterbeheer in Nederland is op verschillend niveau georganiseerd. Het Rijk formuleert het landelijk beleid op het gebied van het waterbeheer en maakt afspraken met andere Europese landen over grensoverschrijdende thema's. Het landelijk beleid is verwoord in de Vierde Nota waterhuishouding en de Nota waterbeleid in de 21e eeuw. Eind 2009 wordt de Vierde Nota waterhuishouding opgevolgd door het Nationaal Waterplan. Belangrijk beleidsuitgangspunt is het gegeven dat er meer ruimte voor water moet zijn, met als gedachteleidraad de drietrapsstrategie: vasthouden, bergen en afvoeren. Met de overige overheden zijn vervolgens afspraken gemaakt welke maatregelen genomen moeten worden om het watersysteem in de periode tot 2015 te verbeteren en op orde te houden. Deze maatregelen zijn samengevat in het Nationaal Bestuursakkoord Water. Genoemde maatregelen hebben betrekking op het aanpakken van de gevolgen van bodemdaling, klimaatverandering en zeespiegelstijging. Op lokaal bestuurlijk niveau zijn vervolgens deze afspraken verder uitgewerkt in de Regionale en Lokale bestuursakkoorden water.

Eind 2009 is de Waterwet in werking getreden. Deze wet stelt integraal waterbeheer op basis van watersysteembenadering centraal en schept een kader voor de modernisering van het Nederlandse waterbeheer. De Waterwet sluit goed aan op de Wet ruimtelijke ordening, waardoor de relatie met het ruimtelijke omgevingsbeleid wordt versterkt. Door de nieuwe wetgeving kan niet alleen makkelijker worden ingespeeld op Europese waterrichtlijnen, zoals de Europese Kaderrichtlijn Water, maar ook op projecten waar de waterfuncties ook vanuit andere beleidsvelden worden beïnvloed. Denk hierbij bijvoorbeeld aan natuurbeheer en ruimtelijke ordening. De nieuwe Waterwet kent formeel slechts twee waterbeheerders voor het oppervlaktewater: het Rijk voor de rijkswateren en de waterschappen voor de overige wateren. De gemeente is geen waterbeheerder, maar heeft wel waterstaatkundige taken: de hemel- en grondwaterzorgplicht. Deze zorgplichten zijn sinds januari 2008 vastgelegd via de Wet gemeentelijke watertaken in de Wet op de waterhuishouding.

De waterschappen hebben, naast hun beheertaak, een belangrijke rol in het beoordelen van waterhuishoudkundige initiatieven die door gemeenten en/of projectontwikkelaars worden genomen. Via de zogenaamde Watertoetsprocedure beoordelen zij de initiatieven op hun waterhuishoudkundige consequenties en verwoorden dit in het wateradvies. De waterschappen hebben specifieke kennis over hun beheergebied en stemmen hun beleid af op de deze gebiedseigenschappen. Via de eerder genoemde Nationale-, Regionale- en lokale gebiedsakkoorden wordt het voorgestelde waterschapsbeleid met de overige belanghebbenden in het gebied bestuurlijk geborgd. De gemeente zorgt ervoor dat het watersysteem tijdig op orde is, duurzaam is ingericht, voldoet aan de landelijke normen voor het voorkomen van wateroverlast, bijdraagt aan het bereiken van grond- en oppervlaktewaterpeilen in relatie tot de functies van die wateren en gebieden. De gemeente houdt verdroging tegen en houdt rekening met de eisen vanuit de KRW.

In deze waterparagraaf wordt beschreven hoe het huidige waterhuishoudkundig systeem voor het plangebied van het bestemmingsplan Nieuw-Schoonebeek, appartementencomplex Kerkenweg-Europaweg is ingericht. Het wateradvies van het waterschap heeft een duidelijke plaats gekregen. Voor een volledige weergave van de watertoets wordt verwezen naar de watertoets die als bijlage aan dit bestemmingsplan toegevoegd.

3.5.1 Waterbeheerplan Velt en Vecht

Het plangebied ligt in het beheergebied van het Waterschap Velt en Vecht. Het plangebied bedraagt circa 2.089 meter².

De visie en de doelstellingen van het Waterschap Velt en Vecht op de waterhuishouding zijn verwoord in het Waterbeheerplan 2010-2015.

3.5.2 Waterhuishouding

In de huidige situatie is riolering (gemengd rioolstelsel) aanwezig. Hierop was ook de hemelwaterafvoer aangesloten (de bebouwing is door brand verwoest en de resten zijn afgebroken).

Hemelwater en vuil water dienen vanuit de woning gescheiden te worden aangelegd. In het plangebied is het niet mogelijk om het hemelwater ter plaatse te infiltreren. Langs de Kerkenweg ligt een regenwaterstelsel. Bij een nadere uitwerking bekijkt de gemeente of de aansluiting op het regenwaterstelsel wordt gerealiseerd richting de woonwijk Bekels Erf of de Europaweg.

Het bebouwde oppervlak neemt toe met circa 560 meter². De hoeveelheid bestrating neemt toe met circa 390 meter².

De gemiddelde hoogste grondwaterstand (GHG) is niet bekend. In de directe omgeving van het plangebied zijn bij de gemeente geen gevallen van wateroverlast bekend.

Om bodemvervuiling tegen te gaan, is het wenselijk om geen gebruik te maken van uitlogende materialen.

3.5.2.1 Riolering

Naast het inzamelen en afvoeren van afvalwater heeft het rioolstelsel een belangrijke functie in de afwatering van de verharde oppervlakken in het plangebied. In een gemengd rioolstelsel worden afvalwater en regenwater 'gemengd' en vervolgens gezamenlijk afgevoerd naar de rioolwaterzuivering. Tijdens perioden met meer neerslag kan het voorkomen dat de rioolberging geheel gevuld raakt en zal rioolwater via de riooloverstorten naar het oppervlaktewater stromen. Een gescheiden rioolstelsel houdt afvalwater en regenwater gescheiden.

In het plangebied wordt het hemelwater en afvalwater gescheiden aangeleverd en geloosd op de gemeentelijke riolering en het regenwaterstelsel.

Het appartementencomplex omvat 11 wooneenheden. Door deze extra wooneenheden nemen de vuilwaterstromen toe ten opzichte van de huidige situatie. De toename van het aantal kuub afvalwater door het in gebruik nemen van het appartementencomplex is verwaarloosbaar. Het bestaande gemengde rioolstelsel heeft ruim voldoende capaciteit.

3.5.3 Wateradvies waterschap

De watertoets heeft op 29 maart 2012 plaatsgevonden door het invullen van de digitale watertoets, dat het Waterschap Velt & Vecht daarvoor heeft opgesteld. De vragenlijst is volledig ingevuld. De omvang van de onderdelen in het plan hebben invloed op de waterhuishouding en raken de belangen van het waterbeheer. Hierdoor moet er nader overleg met het waterschap worden gevoerd.

Voor het plangebied is de normale procedure worden doorlopen.

Het Waterschap Velt & Vecht geeft voor de aspecten: invloed op waterhuishouding, voorkeursbeleid hemel- en afvalwater het volgende aan. In het plangebied is geen sprake van een toename van meer dan 1.500 meter2 verharding, bedrijfmatige activiteiten en ontrekking en/of lozing. In het plangebied is geen waterkering aanwezig.

Invloed op de waterhuishouding

Wateroverlast en schade in gebouwen wordt voorkomen door, bij het bouwplan, een vloerpeil te hanteren dat ten minste van 30 centimeter boven de weg ligt. Voor de aanleghoogte wordt een ontwateringsdiepte geadviseerd van minimaal 70 centimeter. Dit is de afstand tussen de gemiddelde hoogste grondwaterstand (GHG) en het maaiveld/onderkant vloer. Als de GHG ter plaatse niet bekend is, kan deze in veel gevallen worden bepaald door bij een boorproef, de bodemmonsters op kleurverschillen te beoordelen. Bij het bouwen zonder kruipruimte kan worden volstaan met een geringere ontwateringsdiepte. Voor ruimtes beneden het maaiveld (kelders en parkeergarages) moet aandacht worden besteed aan het voorkomen van wateroverlast.

Voorkeursbeleid hemel- en afvalwater

Bij de afvoer van overtollig hemelwater is het bovengronds afkoppelen en infiltreren in de bodem uitgangspunt. Oppervlakkige afvoer naar de infiltratievoorziening en infiltratie via wadi's geniet daarbij de voorkeur. Als oppervlakkige infiltratie niet mogelijk is, is ondergrondse infiltratie door middel van bijvoorbeeld een infiltratieriool (IT-riool) een optie. Als infiltratie niet mogelijk is, kan hemelwater via een bodempassage worden geloosd op het oppervlaktewater. Daarbij is het wenselijk om geen gebruik te maken van uitlogende (bouw-)materialen. In het plangebied is het niet mogelijk om het hemelwater ter plaatse te infiltreren. Langs de Kerkenweg ligt een regenwaterstelsel. De ontwikkelingen in het plangebied worden aangesloten op het regenwaterstelsel.

De samenvatting en de uitgangspuntennotitie van de watertoets zijn opgenomen in de bijlagen.