direct naar inhoud van 3.3 Externe veiligheid
Plan: Buitengebied, op- en afrit A37 bij Zwartemeer
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0114.2010025-0701

3.3 Externe veiligheid

3.3.1 Algemeen

Het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi), dat in oktober 2004 van kracht werd, verplicht het bevoegd gezag de externe veiligheid mee te wegen in het beleid. Het Bevi stelt grenzen aan het risico dat bedrijven mogen veroorzaken voor hun omgeving (het 'plaatsgebonden risico'). Zo moet er tussen risicovolle bedrijven en risicogevoelige objecten (bijvoorbeeld woningen, scholen) een bepaalde afstand blijven, om mensen in de omgeving te beschermen. Daarnaast gaat het besluit in op de kans op een ramp waarbij een groep mensen betrokken is (het 'groepsrisico'). Voor het groepsrisico geldt dat onderbouwing van het risico plaats dient te vinden als er besluiten genomen moeten worden die vermeld zijn in de artikelen 4 en 5 van het Bevi. Voor het vaststellen van het besluit dient het bestuur van de Hulpverleningsdienst Drenthe in de gelegenheid gesteld te worden advies uit te brengen over het groepsrisico en de mogelijkheden tot voorbereiding van bestrijding en beperking van de omvang van een ramp of zwaar ongeval. Het Bevi dient te worden toegepast voorafgaand aan de vaststelling van een bestemmingsplan. Beoordeeld dient te worden of voor burgers het minimum beschermingsniveau gehandhaafd wordt. Een nadere concretisering van het besluit is opgenomen in de (ministeriële) "Regeling externe veiligheid inrichtingen" (Revi). Hierin zijn onder andere de LPG-afstanden (Plaatsgebonden Risicocontouren) opgenomen.
Naast het Bevi is er ook de "Nota Vervoer Gevaarlijke Stoffen, 2006." Deze Nota geeft de beleidsuitgangspunten weer voor het op te stellen Basisnet welk wettelijk verankerd wordt om veiligheidszones om weg, vaarwegen en spoor uit te zetten. De nota sluit aan op het Bevi waarin het beleid over de afweging van de veiligheidsbelangen die een rol spelen bij het vervoer van gevaarlijke stoffen in relatie tot de omgeving uiteengezet wordt.


Vanuit de brandweer is richting gegeven aan het beoogde veiligheidsniveau van het plangebied van het bestemmingsplan Buitengebied, op- en afrit A37 bij Zwartemeer. Hierbij is getoetst aan bestaande regelgeving en normen voor (externe) veiligheid, bereikbaarheid, bluswatervoorziening, repressieve dekking en alarmsystemen welke onderdeel zijn van de veiligheidsketen.

3.3.2 Externe veilligheidssituatie

Bevi-inrichtingen binnen en buiten het plangebied

Binnen en in de omgeving van het plangebied zijn er geen risicovolle bedrijven gevestigd.

Route gevaarlijke stoffen

Het plangebied bevindt zich in de nabijheid van de rijksweg A37 die onderdeel is van de routering voor het transport van gevaarlijke stoffen. Gezien de relatief geringe hoeveelheid gevaarlijke stof die op deze route is getransporteerd ligt de PR 10-6 contour op de wegas. Het invloedsgebied ligt op een afstand van 164 m aan de weerszijde van de weg, gemeten vanaf de wegas. Het plangebied ligt binnen deze contour, maar er worden geen functies gerealiseerd waarbij de personendichtheid wordt verhoogd. De in 2007 vastgestelde routering gevaarlijke stoffen heeft daarom geen invloed op het plangebied.

Buisleidingen

Ten aanzien van buisleidingen zijn twee leidingtracés relevant:

  • 1. Ten noorden van het plangebied is een hogedrukaardgastransportleiding aanwezig op een afstand van ca. 70 meter. Het betreft een buisleiding van de Gasunie met kenmerk A-582-02-KR-001 t/m 007; 1995. Het invloedsgebied van deze 8” en 67 bar buisleiding is 120 meter. Naar verwachting ligt de PR 10-6 op de leiding en hanteert de Gasunie een bebouwingsafstand van 5 meter aan weerszijde van de buisleiding.
  • 2. De tweede buisleiding is een gewenst tracé. Deze is aangewezen in het kader van de Structuurvisie Buisleidingen. Hiervoor is door het rijk ruimte gereserveerd.

Hoogspanningslijnen

Binnen het plangebied zijn geen hoogspanningslijnen aanwezig.

Vuurwerkopslag

Binnen het plangebied is er geen vuurwerkopslag

3.3.3 Verantwoording groepsrisico

De verantwoording van het groepsrisico is niet van toepassing.

3.3.4 Conclusie

Gezien de risico's en gezien het feit dat het plan het realiseren van infrastructuur betreft, zijn er geen belemmeringen danwel invloeden die beperkend op het voorliggende plan zouden kunnen werken.