direct naar inhoud van 2.4 Gemeentelijke beleid
Plan: Nieuw - Amsterdam, Vaart Zuidzijde 1
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0114.2010016-0701

2.4 Gemeentelijke beleid

2.4.1 Ruimtelijk/economische beleid

Structuurvisie gemeente Emmen 2020, Veelzijdigheid Troef

Op 24 september 2009 heeft de gemeente Emmen de Structuurvisie 'Veelzijdigheid Troef' vastgesteld. De structuurvisie geldt in beginsel voor de periode tot 2020. De belangrijkste uitgangspunten en ontwikkelingsprincipes voor de ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente Emmen bestaan uit “kwaliteit voor kwantiteit” en “keuze voor een duurzame inrichting van de ruimte”.

De structuurvisie schetst de ruimtelijke structuur aan de hand van een aantal hoofdthema's, te weten landschap, duurzaamheid, verkeer, werken, wonen, voorzieningen en veiligheid.

Voorzieningenstructuur

In de structuurvisie is aangegeven dat de nabijheid van voorzieningen één van de kwaliteiten in de gemeente Emmen is. De gemeente wil dit hoogwaardige voorzieningenniveau graag instandhouden en waar mogelijk versterken. Daarbij wordt ingezet op een spreiding en waar mogelijk efficiënte bundeling. Bijvoorbeeld door het concentreren van functies bij brede scholen.

Ruimtelijke waardenkaart

In het kader van het Uitvoeringsprogramma Structuurvisie is een Ruimtelijke Waardenkaart ontwikkeld. Op de Ruimtelijke Waardenkaart wordt het landschap in de omgeving van Nieuw-Amsterdam aangeduid als het landschap van de Grootschalige veenontginningen. Typerend voor het gebied is de regelmaat van het landschap en de lange zichtlijnen. Langs de kanalen, de vroegere transportaders in het gebied, is industriële activiteit tot stand gekomen. Aan de details is nog af te lezen welke activiteiten vroeger in het gebied hebben plaatsgevonden.

2.4.2 Verkeersbeleid

Gemeentelijk Verkeer en Vervoersplan (GVVP)

Het huidige Gemeentelijk Verkeer en Vervoersplan (GVVP) is vastgesteld in 2000. In het uitvoeringsprogramma van Structuurvisie Veelzijdigheid Troef, wordt het voornemen uitgesproken om het GVVP uit 2000 te herzien en af te stemmen op het Provinciaal Verkeer en Vervoersplan uit 2007. Tevens is de gemeente bezig met het opstellen van nieuw parkeerbeleid. Vooralsnog is het huidige GVVP van kracht.

De gemeente Emmen ondersteunt, net als bijna alle andere wegbeheerders van Nederland, de uitgangspunten van Duurzaam Veilig. Dit is bekrachtigd door een landelijk convenant te ondertekenen. Duurzaam Veilig is een systeembenadering met als doel een optimale afstemming te bereiken tussen de functie van de weg, de vormgeving en het gebruik ervan door de weggebruiker. Hiermee wordt beoogd onbedoeld gebruik van de weg, conflicten met hoge snelheids- en richtingsverschillen, en ook onzeker gedrag te voorkomen.

2.4.3 Woonbeleid

Woonplan Emmen 2020

In het in 2002 vastgestelde “Woonplan Emmen 2020” is het woonbeleid voor de gemeente Emmen vastgelegd. Dit beleidsplan is de uitwerking van de “Strategienota Emmen 2020”, waarin in grote lijnen de ambities van de gemeente Emmen zijn vastgelegd, onder andere voor wat betreft het thema “Wonen”. Het Woonplan bevat een totaalprogramma uitbreiding, inbreiding en herstructurering, dat is opgesteld op basis van een gemeentebrede kwantitatieve en kwalitatieve behoefteberekening en is uitgewerkt tot op het niveau van de afzonderlijke kernen en grote wijken binnen de gemeente. Het Woonplan is recentelijk op onderdelen geactualiseerd en eind mei 2007 samen met de nota 'Zorgeloos Wonen, wonen met zorg en welzijn in Emmen' door de Raad vastgesteld.

Uit het woonplan blijkt dat het aantal inwoners van Nieuw-Amsterdam / Veenoord behoorlijk in de komende jaren nog beperkt toeneemt. De marktpositie voor woningen is daardoor relatief gunstig, al is de vraag van jongerenwoningen minder goed. In de periode 2010-2020 is de realisatie van 150 woningen voorzien. De capaciteit voor nieuwe woningen is op dit moment echter niet bekend.

2.4.4 Welstandsbeleid

De gemeente Emmen is op dit moment bezig met het opstellen van een geactualiseerde welstandsnota. De basis hiervan is dat stedenbouwkundige welstandsaspecten opgenomen dienen te worden in het bestemmingsplan. Daarbij is het kaartbeeld (verbeelding) bepalend.