direct naar inhoud van 4.3 Verkeersstructuur
Plan: Emmen, Noordbarge
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0114.2010012-0701

4.3 Verkeersstructuur

4.3.1 Hoofdstructuur

Hoofdstructuur
De belangrijkste verkeersweg in Noordbarge is de Ermerweg. Dit is van oudsher een belangrijke doorgaande weg en verbindt van oudsher Nieuw-Amsterdam en de zuidelijke wijken met het centrum van Emmen. Noordbarge wordt bereikt via de wegen die vanuit het dorp aantakken op de Ermerweg. Historisch hadden al deze wegen een functie in de ontsluitingsstructuur van het dorp en het landschap. Door stadsuitbreidingen (o.a. Bargeres) zijn veel van de ontsluitingsfuncties verdwenen. De Noorbargerstraat heeft vanwege de de aanleg van de Hondsrug haar belangrijke doorgaande functie verloren. De karakteristieke historische wegenstructuur van Noordbarge is nog goed aanwezig en komt overeen met de wegenstructuur van andere Drentse esdorpen.

Nadat het Oranjekanaal is aangelegd (rond 1853) is een aantal oost – west gerichte wegen verdwenen (i.v.m. kosten bruggen) en zijn ten westen van het Oranjekanaal wegen zoals de Bargerkampenweg en Stroetweg aangelegd. Deze sluiten aan op de Ermerweg.

afbeelding "i_NL.IMRO.0114.2010012-0701_0019.png"

Figuur 4.8: Afbeelding Verkeersstructuur Noordbarge

Profiel
Met uitzondering van de Noordbargerstraat, Oude Zuidbargerstraat en Ermerweg hebben de wegen in Noordbarge een vrij smal en rond profiel. Enkele zijn bestraat met veldkeien. De wegen kennen een soms meer soms minder bochtig beloop en slingeren langs de bebouwing en door de vele open, vaak groene, ruimten in het dorp. De historische wegen Ermerweg en Noordbargerstraat zijn in de 2e helft van de vorige eeuw geherprofileerd. Beide wegen zijn dan ook de enige wegen die geasfalteerd zijn en betegelde stoepen kennen. Alle andere wegen kennen een grasberm. Oorspronkelijk waren deze 'bermen' minder duidelijk begrensd omdat de overgang van privé- naar openbaar gebied veel minder afgebakend was dan tegenwoordig het geval is. De schapen moesten immers makkelijk van en naar de stal kunnen komen. In de loop der tijd is het bezit meer afgebakend en ontstonden er grasbermen langs de wegen. Op meerdere plaatsen lopen deze grasbermen over in brinken en/of overhoeken.

Met uitzondering van de Ermerweg en Noordbargerstraat dragen de wegen door hun profiel, materiaalgebruik en grasbermen bij aan het dorpse karakter van Noordbarge.

4.3.2 Fietsverkeer

Langs de Ermerweg en Noordbargerstraat liggen vrijliggende fietspaden. Voor het overige worden de wegen gemengd gebruikt.

4.3.3 Parkeren

Noordbarge is ontstaan in een tijdsperiode dat de auto nog geen rol speelde. Hierdoor zijn de parkeervoorzieningen beperkt. Het parkeren bij het wonen wordt dan ook vooral opgelost op eigen terrein. Gezien het dorpse karakter met overwegend vrijstaande woningen en de relatief lage bebouwingsdichtheid is dit voldoende.

Ten behoeve van de bedrijfs- en maatschappelijke functies in het dorp zijn grotere parkeerterreinen op eigen terrein aangelegd. Door de toenemende verkeersaantrekkende werking bieden deze echter niet altijd voldoende ruimte en ontstaat overlast.