Plan: | Recreatieve ontwikkeling Amsterdamsche Veld |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0114.2010001-0003 |
Relevant toetsingskader
In het kader van een bestemmingsplan voor een omvangrijke ruimtelijke ontwikkeling is het van belang ook aandacht te besteden aan de effecten voor de verkeersafwikkeling op het omliggende wegennet. Het uitvoeren van een dergelijke mobiliteitstoets (zoals genoemd in de Nota Mobiliteit) is mede op basis van jurisprudentie vereistĀ 2.
Conclusies milieuonderzoek
In het MER zijn voor de westelijke ontsluiting twee alternatieven onderzocht: of via de Noordersloot en de brug bij Erica (alternatief A) of via de Peelstraat en het glastuinbouwgebied (alternatief B). Uit het onderzoek blijkt alternatief B het beste te scoren omdat het nu (vooral in de zomer) al sterk belaste kruispunt bij de brug in Erica niet of nauwelijks extra wordt belast en omdat in dit alternatief bij minder woningen relevante extra geluidshinder optreedt. Toch is in het voorkeursalternatief gekozen voor alternatief A.
Overwegingen daarbij zijn:
De gemeente heeft tevens recent de verkeersregelinstallatie op het kruispunt bij de brug van Erica geoptimaliseerd ten behoeve van een betere verkeersafwikkeling en doorstroming op dit kruispunt.
In het MER is tevens rekening gehouden met verkeersstromen ten gevolge van evenementen.
Vertaling naar het bestemmingsplan
De ontsluiting van de nieuwe delen van het plangebied is in het bestemmingsplan vastgelegd. Tevens is het maximumaantal parkeerplaatsen vastgelegd. De golfbaan en randzones worden ontsloten via de Peelstraat/waterschapsweggetje en het WildLife ParkResort via de Noordersloot.