direct naar inhoud van 3.4 Fysieke veiligheid
Plan: Emmen, Het Hoge Loo
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0114.2009068-0701

3.4 Fysieke veiligheid

3.4.1 Algemeen

Het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi), dat in oktober 2004 van kracht werd, verplicht het bevoegd gezag de externe veiligheid mee te wegen in het beleid. Het Bevi stelt grenzen aan het risico dat bedrijven mogen veroorzaken voor hun omgeving (het 'plaatsgebonden risico'). Zo moet er tussen risicovolle bedrijven en risicogevoelige objecten (bijvoorbeeld woningen, scholen) een bepaalde afstand blijven, om mensen in de omgeving te beschermen. Daarnaast gaat het besluit in op de kans op een ramp waarbij een groep mensen betrokken is (het 'groepsrisico'). Voor het groepsrisico geldt dat onderbouwing van het risico plaats dient te vinden als er besluiten genomen moeten worden die vermeld zijn in de artikelen 4 en 5 van het BEVI. Voor het vaststellen van het besluit dient het bestuur van de Hulpverleningsdienst Drenthe in de gelegenheid gesteld te worden advies uit te brengen over het groepsrisico en de mogelijkheden tot voorbereiding van bestrijding en beperking van de omvang van een ramp of zwaar ongeval. Het Bevi dient te worden toegepast voorafgaande aan de vaststelling van een bestemmingsplan. Beoordeeld dient te worden of voor burgers het minimum beschermingsniveau gehandhaafd wordt. Een nadere concretisering van het besluit is opgenomen in de (ministeriële) "Regeling externe veiligheid inrichtingen" (Revi) Hierin zijn onder andere de LPG-afstanden (Plaatsgebonden Risicocontouren) opgenomen.
Naast het BEVI is er ook de "Nota Vervoer Gevaar lijke Stoffen, 2006." Deze Nota geeft de beleidsuitgangspunten weer voor het op te stellen Basisnet welk wettelijke verankerd wordt om veiligheidszones om weg, vaarwegen en spoor uit te zetten. De nota sluit aan op het BEVI waarin het beleid over de afweging van de veiligheidsbelangen die een rol spelen bij het vervoer van gevaarlijke stoffen in relatie tot de omgeving uiteengezet wordt.
Vanuit de brandweer is richting gegeven aan het beoogde veiligheidsniveau van (de gebouwen in) het plangebied van het bestemmingsplan Emmen, Het Hoge Loo . Hierbij is getoetst aan bestaande regelgeving en normen voor (externe) veiligheid, bereikbaarheid, bluswatervoorziening, repressieve dekking en alarmsystemen welke onderdeel zijn van de veiligheidsketen.

3.4.2 Fysieke veilligheidssituatie
3.4.2.1 Bevi-inrichtingen binnen het plangebied

Het plangebied is geïnventariseerd op de zogenoemde Bevi-bedrijven (vergunde situatie en feitelijke situatie). Hieruit blijkt dat binnen het plangebied geen BEVI bedrijvengesitueerd zijn.

3.4.2.2 Bevi-inrichtingen buiten het plangebied

Het plangebied is gelegen naast het een drietal bedrijvencomplexen namelijk Eigenhaard en Emmtec - Industry & Businesspark welke samenkomen in het bedrijventerrein Bargermeer. Voor risicovolle activiteiten is ruimte op het bedrijventerreinen het Emmtec-terrein en Bargermeer. Buiten deze industrieterreinen staat de ambitie Veilig Wonen voorop. Hier heeft wonen de prioriteit boven (risicovolle) bedrijvigheid. Nieuwe ontwikkelingen in de vorm van (beperkt) kwetsbare objecten worden nadrukkelijk getoetst aan het aspect fysieke veiligheid. De vestiging van niet BEVI-inrichtingen (beperkt kwetsbare inrichtingen) vindt in principe buiten de genoemde bedrijventerrein plaats. Realisatie van nieuwe kwetsbare objecten binnen de op de bedrijventerreinen aangegeven zoekgebieden is niet toegestaan en realisatie van nieuwe kwetsbare objecten op de industrieterreinen buiten de zoekgebieden is beperkt mogelijk.
Ten zuiden van het plangebied aan de Hondrugweg is tankstation de Grote gelegen, bij dit tankstation wordt LPG verkocht. Het invloedsgebied van de LPG heeft direct invloed op 't Hoge Loo, figuur 3.5. In het invloedsgebied zijn ongeveer 13 woningen gelegen. Een toename van nieuwbouwontwikkelingen in deze hoek mag niet worden toegestaan. Tenzij is nagedacht over extra veiligheidsmaatregelen. Het tankstation aan de Ermerweg verkoopt geen LPG.

afbeelding "i_NL.IMRO.0114.2009068-0701_0008.jpg"

Figuur 3.5: Invloedsgebied LPG station

Buiten het plangebied ligt ten oosten een bedrijventerrein met Vleems Food waar een ammoniakkoelinstallatie aanwezig is. Hier zijn echter maatregelen getroffen waardoor de PR 10-6 binnen de eigen inrichtingsgrens ligt Ten zuidoosten van het plangebied ligt het EMMTEC terrein. Van hieraf zijn momenteel geen PR 10-6 en invloedsgebieden t.b.v. GR risico direct van invloed.

3.4.2.3 Route gevaarlijke stoffen

Ten oosten van het plangebied ligt de spoorlijn Emmen - Zwolle. Over de spoorlijn worden gevaarlijke stoffen getransporteerd. De hoeveelheid is echter relatief klein. Volgens de risiconalayse uitgevoerd door het bureau DHV in augustus 2006 kan geen PR 10-6 contour berekend worden. Op het traject dat door Emmen loopt is de GR risicocontour ook onzichtbaar. Hieruit kan verondersteld worden dat er geen groepsrisico aanwezig is. Het invloedsgebied is berekend op basis van Prorail prognose en is 13 m. Uit geactualiseerd onderzoek van maart 2011 , bijlage 6 Rapportage Externe Veiligheid bestemmingsplan Emmen, Hoge Loo, blijkt geen PR 10-6 per jaar vanuit het midden van de buitenste spoor. Op basis van de berekeningen blijkt dat het groepsrisico in de huidige situatie niet boven de oriëntatiewaarde ligt. Hierdoor wordt voor onderhavig plan de nulsituatie vastgelegd. Er is geen sprake van een toename van het groepsrisico en hoeft geen invulling worden gegeven aan de verantwoordingsplicht.

3.4.3 Conclusie

let Gelet op de gegevens die bij ons bekend zijn dient in de wijk rekening gehouden te worden met het tankstation aan de Hondsrugweg "de Grote", bij dit tankstation wordt LPG verkocht. Het invloedsgebied van de LPG heeft direct invloed op 't Hoge Loo, figuur 3.5. In het invloedsgebied zijn ongeveer 13 woningen gelegen. Een toename van nieuwbouwontwikkelingen in deze hoek mag niet worden toegestaan. Tenzij is nagedacht over extra veiligheidsmaatregelen.

Wat betreft de route gevaarlijke stoffen kan gesteld worden dat deze geen invloed heeft op de wijk al dient bij nieuwe ontwikkelingen wel rekening gehouden te worden met het feit dat gevaarlijke stoffen over het spoor vervoerd worden.

3.4.4 Gegevens ten behoeve van nadere inrichting en ontwikkeling in het plangebied

Zodra plannen ontwikkeld worden dient de brandweer in een vroeg stadium bij de plannen betrokken te worden om op basis van het beoogde veiligheidsniveau een advies te kunnen uitbrengen.
Voor de wijk geldt dat het naastgelegen bedrijventerrein op het gebied van externe veiligheid beperkte invloed heeft op het plangebied. Het tankstation aan de Hondrugweg met Lpg verkooppunt heeft daaren tegen wel invloed. Het invloedsgebied van het Lpg- vulpunt is gelegen over de zuid westelijk deel van de wijk. In dit deel is een toename van de persoonsdichtheid niet gewenst. Voorkomen dient te worden dat er (bouw)ontwikkelingen plaats gaan vinden, binnen de effectafstanden van risicovolle bedrijven, waarin minder zelfredzamen aanwezig kunnen zijn, denk hierbij aan verstandelijk / geestelijk en lichamelijk beperkte personen en minderjarigen.
Voor de inrichting van het gebied zijn de volgende zaken van belang:

  • 1. Het is gewenst om bij nieuwe ontwikkelingen ter hoogte van de hoek De Hoge Loo en de Eigenhaardweg een brandkraan te realiseren. Dit omdat openbare bluswatervoorzieningen, met een capaciteit van 60 m³/h , in principe namelijk binnen 40 meter van de toegang van een object aanwezig dient te zijn.
  • 2. Op grond van de Brandweerswet 1985 is de regionale brandweer, in geval van calamiteit, verantwoordelijk voor het waarschuwen en alarmeren van de bevolking door middel van het Waarschuwings- en alarmeringssysteem. Als gevolg van deze taak zijn binnen de gemeente sirenes geplaatst op een zodanige wijze dat een optimale dekking gerealiseerd is binnen de gemeente. Er kan gesteld worden dat het plangebied binnen de dekking van het WAS-stelsel gelegen is. Bij nadere inrichting van het gebied dient ter controle en waarborging van de dekking van het Waarschuwingsalarmeringsstelsel gekeken te worden of de dekking nog conform de handleiding voor het WAS systeem is.
  • 3. Het is belangrijk dat in geval van calamiteiten hulpverleningsdienst direct ter plaatse kunnen komen en zonder beperkingen hulp kunnen verlenen. Om die reden dienen alle objecten in het plangebied via twee onafhankelijke wegen bereikbaar te zijn voor de hulpverleningsdiensten. Het gebied heeft 2 normale toeritten vanaf de Ermerweg / Dordsestraat en voldoet daarmee aan deze vereisten.Tevens is er een secundaire route te gebruiken in geval van obstructie van deze 2 toeritten, deze route gaat via de Hoenderkamp achter Mac Donalds langs over het fietspad. Deze route is beveiligd middels "klappaaltjes". Bij nieuwe ontwikkelingen dienen de bestaande routes zonder belemmeingen in tact gehouden te worden.
  • 4. Op 18 maart 2008 heeft het college het basisbrandweerzorg niveau vastgesteld. Besloten is dat een eerste brandweerenheid in 80% van de gevallen binnen 15 minuten na alarmering op het hulpverleningsadres aanwezig dient te zijn. In de uitwerking van het collegebesluit is tevens aangegeven dat indien bij toekomstige situaties de landelijk geldende normtijden worden overschreden er in overleg met de brandweer besproken dient te worden welke compenserende maatregelen getroffen dienen te worden. Gezien de ligging van het plangebied is de verwachting dat binnen 15 minuten het eerste uitrukvoertuig ter plaatse zal zijn. Bij afwijking van deze tijden dient tussen de initiatiefnemer en de brandweer een overleg plaats te vinden om compenserende maatregelen te treffen.