direct naar inhoud van 4.3 Verkeersstructuur
Plan: Emmen, De Ark
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0114.2009060-0701

4.3 Verkeersstructuur

Het plangebied kent twee belangrijke entreewegen naar het park. Deze belangrijkste wegen liggen aan de zuidelijke grens van het plangebied (de Van der Meulenweg en de weg in het verlengde van de Van Eckweg). Aan deze entreewegen liggen vele aftakkingen welke ter ontsluiting van het plangebied zijn. Alle wegen in de wijk kennen een snelheidsregime van 30 km per uur.
In het plangebied ontbreekt voor het verkeer een oostelijke ontsluiting. In de toekomst moet gekeken worden of een dergelijke ontsluiting meerwaarde heeft.

afbeelding "i_NL.IMRO.0114.2009060-0701_0026.png"

Figuur 4-10: Infrastructuur

De belangrijkste entree voor langzaam verkeer ligt aan de oostelijke zijde van het plangebied ( van de rotonde richting meester Bakkerweg). Vanuit deze entree wordt er een directe verbinding met de nabijgelegen wijk Emmermeer gelegd. Het plangebied kent diverse voetpaden. Zoals rondom de sportvelden en in nabijheid van het buurtgebouw. Een noordelijke ontsluiting voor langzaam verkeer ontbreekt, echter dit valt te verklaren door de liggen van de es aan de noordzijde van het plangebied. Als gevolg van wildparkeren (parkeren op plaatsen waarvoor deze niet bestemd is) worden voetpaden vaak als parkeerplaats gebruikt. Dit moet voorkomen worden.

afbeelding "i_NL.IMRO.0114.2009060-0701_0027.png"
Figuur 4-11: Langzaam verkeer

4.3.1 Parkeren

Parkeren is een groot probleem in het plangebied. Binnen het gebied is sprake van wildparkeren, (parkeren op plaatsen waarvoor deze niet bestemd is). Het wildparkeren vindt voornamelijk plaats langs de belangrijkste ontsluitingswegen binnen het plangebied. Getracht moet daarom worden om parkeren zoveel mogelijk op eigen erf te laten gebeuren. Deze manier van parkeren wordt in grote gedeelten van het park ook al door de bewoners toegepast.

afbeelding "i_NL.IMRO.0114.2009060-0701_0028.png"

Figuur 4-12: Parkeren