direct naar inhoud van 5.2 Randvoorwaarden en uitgangspunten
Plan: Emmen, Brandweerkazerne Emmen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0114.2009039-0003

5.2 Randvoorwaarden en uitgangspunten

Locatie

Om een locatie te bepalen is een locatieonderzoek gedaan waarbij een aantal criteria zijn vastgesteld waaraan de nieuwe locatie moet voldoen. Deze criteria zijn:

  • Repressieve dekking van het aan de kazerne Emmen toegewezen gebied.
  • Externe veiligheid; een kazerne op een locatie waar risicovolle bedrijven gevestigd zijn of kunnen worden is niet wenselijk.
  • luchtkwaliteit; om 24 uurs verblijf mogelijk te maken en ademluchtflessen te kunnen vullen, is een goede luchtkwaliteit belangrijk
  • Verkeerssituatie; een goede gegarandeerde uitrukmogelijkheid op 2 manieren vanaf het kazerne terrein gecombineerd met een snelle aansluiting op goede doorgaande wegen, is noodzakelijk.
  • Locatiegrootte; er dient tussen de 10.000 en 15.000 m2 grond beschikbaar te zijn.

Het belangrijkste criterium is uiteindelijk de repressieve dekking van het gebied. De burger van de gemeente Emmen heeft recht op de snelst mogelijke hulp van de brandweer.

De gemeente Emmen beschikt over 1 beroepskazerne en 3 brandweerposten met vrijwillige brandweermensen.

Gebouw

Voor de nieuwe brandweerkazerne zijn enkele uitgangspunten vastgesteld, die de belangrijkste aandachtspunten vormen voor de nieuwbouw. Deze zijn hieronder toegelicht.

Functioneel: logistiek en routing in het gebouw

Voor de repressieve dienst is het erg belangrijk dat zij in korte tijd na een alarmoproep (bij een brand, een ongeval of een andere calamiteit) vanuit het verblijf, of de plek waar zij zich op dat moment bevinden, in de uitrukhal kunnen zijn. Daarom zijn de voornaamste uitgangspunten voor het gebouw de routing en de logistiek in het gebouw. Ook na terugkomst van een uitruk is de routing belangrijk, omdat het onderhoud en de schoonmaak van de voertuigen, alsmede het vervangen en het reinigen van de apparatuur, na elke uitruk plaatsvindt.

Eenheid tussen organisatieonderdelen (24-uursdienst en kantoormedewerkers)

Een belangrijk uitgangspunt voor de dienstverlening van de brandweer is dat taken met elkaar in verband staan door het denken vanuit de Veiligheidsketen (Pro-actie ? Preventie ? Preparatie ? Repressie ? Nazorg). De schakels moeten op elkaar afgestemd zijn en elkaar beïnvloeden. Daarom is communicatie tussen afdelingen een belangrijk uitgangspunt. Er bestaan verschillende typen afdelingen (kantoorwerk versus de 24-uursdiensten). De nieuwe kazerne zal de communicatie moeten bevorderen en voldoende gelegenheid geven tot ontmoetingen tussen afdelingen. Het nastreven van samenwerking tussen afdelingen is een belangrijk uitgangspunt voor de organisatie.

Toekomstige uitbreidingsruimte

Vanwege verschillende ontwikkelingen, zoals de uitbreiding van het takenpakket door mogelijke regionalisering, kan mogelijk groei worden verwacht in de hoeveelheid medewerkers. Deze groei wordt verwacht voor de kantoorafdelingen , maar niet voor Repressie. In het aantal werkplekken zal hier rekening mee gehouden moeten worden. Naast groei in het aantal medewerkers is ook een uitbreiding mogelijk in de hoeveelheid uitrukvoertuigen die de brandweer heeft. Eventuele uitbreiding van het aantal voertuigen wordt opgevangen door voor bepaalde ruimten (uitrukhal, werkplaatsen, autowerkplaats et cetera) gebruik te maken van een standaard stramien van 4,5 m. Dit is gebaseerd op de benodigde breedte per uitrukvoertuig.

Lage energie- en onderhoudskosten

In het ontwerp van het gebouw zal ook rekening gehouden moeten worden met de lange termijn (totale levensduur van het gebouw) en zal ook vanuit de exploitatie (onderhoud/energieverbruik et cetera) geredeneerd moeten worden. Niet alleen investeringskosten zijn belangrijk, maar ook de exploitatiekosten tijdens het gebruik van het gebouw.