direct naar inhoud van 4.5 Gegevens ten behoeve van nadere inrichting en ontwikkeling in het plangebied
Plan: Emmer-Compascuum
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0114.2009038-0703

4.5 Gegevens ten behoeve van nadere inrichting en ontwikkeling in het plangebied

4.5.1 Verkeer

In de toekomst zijn momenteel geen veranderingen voorzien in de wegenhiërarchie binnen Emmer-Compascuum. Naar verwachting zal het aantal autoverplaatsingen licht toenemen met name vanwege de autonome verkeersgroei (toename autobezit en autogebruik). Vanwege de bezuinigingen in het openbaar vervoer staan steeds meer buslijnen onder druk. Vanuit sociaal oogpunt is het wenselijk dat Emmer-Compascuum ook in de toekomst de huidige busverbinding behoudt.

De wensbeelden voor Emmer-Compascuum zijn als volgt:

  • Behoud van de huidige infrastructuur en waar mogelijk en wenselijk een verbetering:
    • 1. versnellen van de autoroute naar Emmen;
    • 2. verbeteren van de noord-zuidrelatie met Nieuw Weerdinge;
    • 3. een nog hoogwaardiger fietsverbinding met Emmen;
    • 4. verbeteren van de verbinding met Duitsland voor de fiets en voor de auto.
  • Onderzoek naar noodzaak herstructuering parkeersituatie in het centrum van Emmer-Compascuum
  • Kruispunt Runde/Oosterdiep/Hoofdkanaal westzijde positioneren als landmark in het centrumgebied.
4.5.2 Groen

Emmer-Compascuum wordt omringd door verschillende landschaptypen. Het kleinschalige karakter van de bovenveenontginnig van het Munsterscheveld, de grootschalige veenkolonie met de linten en grote open ruimten en het onregelmatig verkavelde Rundegebied is cultuurhistorisch waardevol en dient te blijven behouden.

afbeelding "i_NL.IMRO.0114.2009038-0703_0049.jpg"

Kleinschalig landschap MunsterscheveldGrootschalig landschap van de veenkolonie

Een uitgangspunt ten aanzien van de veenkoloniale hoofdgroenstructuur is dat het een doorgaande, lineaire structuur is. Ten tweede dienen boomgroottes te worden gekoppeld aan de belangrijkheid van de structuur. In het geval van een hoofdstructuur houdt dit het gebruik van bomen van de 1e grootte in en dan bij voorkeur het gebruik van cultuurhistorisch materiaal zoals de eik, beuk en linde.

Het kanaal de Runde is gedempt. Door de aanplant van (drie)dubbele bomenrijen heeft het monumentale karakter stand gehouden. Bij toekomstige ontwikkeling dienen dan ook deze monumentale bomenrijen te blijven behouden.

Het Oosterdiep kent een bomenrij aan de zogenaamde landkant. Hoewel hierdoor de westzijde van het kanaal een bepaalde monumentaliteit heeft gekregen, is het vanuit cultuurhistorisch oogpunt niet aan te bevelen. De landkant, de kant van de verveningsketen en daarna de boerderijen, is in de veenkoloniën immers altijd onbeplant. De bomenrijen staan altijd bij de burgerbebouwing. Bij toekomstige ontwikkelingen kan aanplant bij de burgerbebouwing (oostzijde) worden overwogen, terwijl bij uitval van bomen aan de westzijde niet hoeft worden overgegaan op herplant.

De bomenrijen langs Hoofdkanaal WZ en OZ zijn op dit moment gefragmenteerd. Herstel van de doorgaande lineaire hoofdstructuur is dan ook aan te bevelen.

Het centrumgebied en de wijk Achter Abeln zullen worden heringericht. Deze herinrichting kan een aangrijpingspunt zijn om een 'groene' recreatieve verbinding te maken tussen het kanaal en het Rundegebied. Ook biedt het doorzetten van de brede groenstrook op de voormalige wijk ter hoogte van Scheerboom kansen. Bovendien verdient de inrichting van voldoende en ruim opgezette speelgelegenheden speciale aandacht.

Conform eerdere herinrichting van het buurtje BBB-bouw verdient bij toekomstige herinrichtingen het behoud c.q uitbreiden van de oude groenstructuren de voorkeur.

In het plangebied komen een drietal bomen voor met de status monumentale boom. Voor het kappen van een monumentale boom dient een omgevingsvergunning te worden aangevraagd.