direct naar inhoud van 4.3 Verkeersstructuur
Plan: Emmen, Bargeres
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0114.2009023-0701

4.3 Verkeersstructuur

In dit hoofdstuk worden de verkeerskundige en infrastructurele aspecten uit het plangebied bekeken. Hierbij wordt eerst de uitgangspunten die ten grondslag liggen aan de infrastructuur besproken. Vervolgens wordt de huidige situatie van het plangebied beschreven. Tenslotte wordt ingegaan op de toekomstige ontwikkelingen en wensbeelden in het plangebied die met betrekking tot verkeer en infrastructuur van belang zijn.

Bij deze analyse is gebruik gemaakt van gegevens uit:

  • PVVP (Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan) 2007 - 2020
  • Verkeersmodel gemeente Emmen 2005
  • Gemeentelijk verkeers- en vervoersplan, Bereikbaar en duurzaam veilig 2000. Dit plan kent een doorlooptijd tot 2004. Op dit moment is er nog geen nieuw verkeersbeleid vastgesteld. Het GVVP blijft voorlopig van kracht.
4.3.1 Uitgangspunten infrastructuur Bargeres

Met betrekking tot de infrastructuur is een bijzondere afweging gemaakt. In het eerste plan was nog voorzien in een centrale hoofdweg, zoals die in de eerdere woonerven in Angelslo en Emmerhout is gerealiseerd. Om echter te voorkomen dat het Oranjekanaal gekruist zou worden en de wijk in vieren zou worden onderverdeeld is er uiteindelijk gekozen voor een lus als hoofdontsluiting: de Brinkenweg.

afbeelding "i_NL.IMRO.0114.2009023-0701_0022.jpg" Figuur: Uitgangspunten infrastructuur Bargeres

De Brinkenweg is bepalend voor het beeld van Bargeres, maar heeft geen sterke ruimtelijke compositie, zoals de hoofdweg in Angelslo of Emmerhout. Het slingerende karakter van de lus is bedoeld als referentie aan slingerende brinkenwegen. De brink is een typerend element van veel esdorpen en wordt daarom ook als structurerend element voor de Bargeres gebruikt. Aan de Brinkenweg is een aantal brinken gekoppeld met een grillig wegenpatroon, bedoeld voor bestemmingsverkeer.

De toegangen naar het wijkwinkelcentrum en de straat naar het station Bargeres hebben eenzelfde uiterlijk als de toegangen tot de woonerven. Alleen de twee kruisingen met het Oranjekanaal zijn bijzondere punten.

Vanaf de Brinkenweg worden de woongebieden ontsloten. De woongebieden zijn geordend rond woonerven, die als afspiegeling van de hoofdopzet een ringvormig verloop hebben met meestal twee aantakkingen. Door dit ringvormig verloop van de woonerven krijgt Bargeres een onderverdeling in verschillende woonbuurten aan de Brinkenweg. De achterpaden in woongebieden zijn vaak verbreed tot speelgebieden.

Er is naderhand veel kritiek geuit op de grilligheid en onoverzichtelijkheid van de woonerven uit die periode. Daaraan hebben ze ook de bijnaam 'bloemkoolwijken' te danken. De bewoners van Bargeres waarderen echter juist die onoverzichtelijkheid die de wijk kleinschalig en intiem maakt. Ze zijn vooral gehecht aan de vele kleine wegen en de oorspronkelijke houtwallen die aanleiding geven tot kleine wandelingen en zwerftochtjes. Vanwege de slingerende weg kan je nergens ver kijken, zodat je achter elke hoek weer iets nieuws kan verwachten. Dat men zich niet gemakkelijk kan oriënteren wordt daarmee eigenlijk een sterk punt.

4.3.2 Huidige situatie
4.3.2.1 Wegen

De gemeente Emmen ondersteunt net als bijna alle andere wegbeheerders van Nederland, de uitgangspunten van Duurzaam Veilig. Dit is bekrachtigd door een landelijk convenant te ondertekenen. De wegen in de gemeente Emmen zijn gecategoriseerd conform Duurzaam Veilig met als doel een optimale afstemming te bereiken tussen de functie van de weg, de vormgeving en het gebruik ervan door de weggebruiker. Hiermee wordt beoogd onbedoeld gebruik van de weg, conflicten met hoge snelheids- en richtingsverschillen, alsmede onzeker gedrag te voorkomen. De wegen zijn verdeeld in drie categorieën, stroomwegen, gebiedsontsluitingsweg en erftoegangswegen.

Het plangebied ligt ten westen van de spoorlijn in de stad Emmen. Bargeres wordt aan de westkant ontsloten door de Nieuw Amsterdamsestraat. Dit is een gebiedsontsluitingsweg conform de wegcategorisering uit het structuurplan van de gemeente Emmen. Deze weg kent een maximale snelheid van 50 km/uur. Aan de oostkant wordt Bargeres ontsloten door de Hondsrugweg. Dit is ook een gebiedsontsluitingsweg, binnen de bebouwde kom met een maximaal snelheidsregime van 50 km/uur. In Bargeres loopt de Brinkenweg als ontsluitingsweg door het plangebied. Op deze weg sluiten de woongebieden aan met erftoegangswegen waar een snelheidsregime van 30 km/uur geldt. Deze woongebieden zouden omschreven kunnen worden als hofjes waarbij de woningen dicht op de weg staan. Daarbij zijn er geen lange rechtstanden waardoor het profiel en wegbeeld smal en rommelig oogt.

afbeelding "i_NL.IMRO.0114.2009023-0701_0023.png"

Gebiedsontsluitingsweg 50 km/uur

afbeelding "i_NL.IMRO.0114.2009023-0701_0024.jpg"

Erftoegangsweg 30 km/uur

4.3.2.2 Fietsverkeer

De afstanden binnen Bargeres zijn klein en goed per fiets af te leggen. De woongebieden binnen het plangebied zijn met fietspaden met elkaar verbonden. Langs de Brinkenweg liggen fietsstroken.

4.3.2.3 Openbaar vervoer

Het plangebied wordt elk half uur bediend door de stadsdienst van Emmen. Het plangebied wordt verbonden met het Centraal Station in Emmen. Hier kan worden overgestapt op de trein en andere (regionale) buslijnen. Daarnaast bevindt zich het station Bargeres in het plangebied. Het station wordt echter verplaatst naar Emmen Zuid ten gunste van de wijk Rietlanden. Aan de randen van Bargeres rijden lijn 44 richting Erica en lijn 327 naar Hoogeveen.

4.3.2.4 Parkeren

In Bargeres vindt het parkeren veelal plaats in parkeervakken langs de weg. Veelal zijn deze parkeervakken haaks op de weg gesitueerd. Relatief wordt er dus weinig op de weg geparkeerd. Bij toekomstige (nieuwbouw)ontwikkelingen worden vigerende parkeernormen conform de landelijke richtlijnen van het CROW gehanteerd.

4.3.2.5 Verkeersintensiteiten

De gemeente Emmen houdt regelmatig verkeerstellingen. In 2008 zijn in Bargeres de volgende tellingen gehouden:

Brinkenweg tussen Hondsrugweg en eerste kruising   9500 mvt/etmaal  
Brinkenweg tussen Nieuw Amsterdamsestraat en eerste kruising   9000 mvt/etmaal  

Figuur: Verkeerstellingen 2008

4.3.2.6 Verkeersveiligheid

Om een uitspraak over de verkeersveiligheid in Bargeres te kunnen doen zijn de ongevallengegevens tussen 2004 en 2008 geraadpleegd. In de genoemde periode zijn er binnen het plangebied in totaal 84 ongevallen geregistreerd.

Jaar   Ongevallen  
2004   21  
2005   12  
2006   18  
2007   21  
2008   12  
Totaal   84  

Figuur: Ongevallengegevens 2004-2008

Bij deze ongevallen zijn 15 slachtofferongevallen waarbij geen ongevallen met dodelijke afloop. De overige ongevallen hebben uitsluitend materiële schade (ums). De ongevallen vinden voornamelijk op de Brinkenweg plaats, met name aan de zuidkant. Er zijn hier meerdere locaties waar meer dan twee ongevallen zijn gebeurd.

4.3.3 Toekomstige ontwikkelingen/wensbeelden

  • Naar verwachting zal het aantal autoverplaatsingen licht toenemen met name vanwege de autonome verkeersgroei (toename autobezit en autogebruik). Daarnaast zal door woningbouw het verkeer licht toenemen.
  • Vanwege de bezuinigingen in het openbaar vervoer staan steeds meer buslijnen onder druk. Vanuit sociaal oogpunt is het wenselijk dat Bargeres ook in de toekomst de busverbinding behoudt en dat wordt gestreefd naar een kwartiersdienst.
  • Ten gunste van het plangebied Rietlanden wordt het Station Bargeres verplaatst naar Emmen Zuid.
  • Behoud van de huidige infrastructuur en waar mogelijk en wenselijk een verbetering.