direct naar inhoud van 4.3 Verkeersstructuur
Plan: Nieuw-Amsterdam en Veenoord
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0114.2009020-0701

4.3 Verkeersstructuur

4.3.1 Autoverkeer

De toevoerroutes naar het plangebied zijn:

  • De Boerdijk, die overgaat in de Industrieweg, vanaf de A37 en N376;
  • De Dikkewijk vanaf de A37 en N853;
  • De Vaart NZ vanaf Erica;
  • De Zijtak OZ vanaf Schoonebeek.

In het plangebied liggen de gebiedsontsluitingswegen Vaart NZ en Zijtak OZ. De overige wegen in het plangebied zijn erftoegangswegen met 30 km/uur en met uitzondering 50 km/uur ("erftoegangsweg A"). Deze "erftoegangswegen A" zijn:

  • Zijtak WZ gedeelte tussen perceel nr. 110 en Stieltjeskanaal WZ;
  • Stieltjeskanaal tussen Zijtak WZ en Stieltjeskanaal WZ perceel nr. 40.
4.3.2 Fietsverkeer

Langs de Vaart NZ tussen Dikkewijk en Zijtak OZ ligt een vrijliggend fietspad voor verkeer in twee richtingen. Langs de Zijtak OZ ligt eveneens een vrijliggend fietspad voor verkeer in twee richtingen.

4.3.3 Openbaar Vervoer

Aan de Veilingstraat ligt het treinstation Nieuw-Amsterdam. Twee maal per uur stoppen hier treinen voor richting Zwolle en twee maar per uur stoppen hier treinen voor richting Emmen.

4.3.4 Verkeersintensiteiten

De verkeersintensiteiten op Zijtak OZ bedragen volgens tellingen in 2009 nabij huisnummer 11 afgrond 2500 motorvoertuigen etmaal. De verkeersintensiteiten op Vaart NZ bedragen volgens tellingen in 2009 afgrond 6500 motorvoertuigen per etmaal nabij huisnummer 85 en afgerond 4400 motorvoertuigen per etmaal nabij huisnummer 79.

4.3.5 Gegevens verkeersongevallen

De onderstaande overzichtstekening geeft de ongevallen weer die zijn geregistreerd in de periode 2005 tot en met 2009 . Hierbij is onderscheid gemaakt in ongevallen op wegvakken (W) en op kruispunten (K). Uit de overzichtstekening blijkt dat er geen locaties zijn waarop 5 of meer ongevallen hebben plaatsgevonden ("black spot"). Indien een dergelijke situatie wordt geconstateerd wordt een ongevallenanalyse uitgevoerd om na te gaan of eenzelfde type ongeval meerdere malen is opgetreden en maatregelen kunnen worden uitgevoerd om de kans op dit dominante ongevaltype te verminderen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0114.2009020-0701_0068.png"

afbeelding "i_NL.IMRO.0114.2009020-0701_0069.png"

Figuur: Geregistreerde ongevallen periode 2005 tot en met 2009

4.3.6 Parkeren

Bij toekomstige (nieuwbouw)ontwikkelingen worden de dan vigerende parkeernormen conform de landelijke richtlijnen van het CROW gehanteerd.

4.3.7 Toekomstige ontwikkelingen

Nieuw GVVP

Er wordt gewerkt aan een nieuw GVVP. Volgens de huidige planning zal deze in de loop van 2011 worden vastgesteld.

Aanpassen onderliggend wegennet ten gevolge van aanleg Vierslagenweg

Door de aanleg van de Vierslagenweg zijn de intensiteiten op Vaart NZ tussen de Dikkewijk en Zijtak OZ afgenomen, evenals de verkeersintensiteiten op de Zijtak OZ. Voorheen was de doorgaande verkeersroute Dikkewijk, Vaart NZ en vervolgens Zijtak OZ en andersom.

Deze doorgaande verkeersroute zal worden aangepast. De aansluitingen van de Vaart NZ op de Dikkewijk en Zijtak OZ zullen worden gewijzigd, waarbij de oude situatie van Vaart NZ die als voorrangsweg parallel aan het kanaal liep zal worden teruggebracht.