direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Zwartemeer, 6 seniorenwoningen Kniepveen
Status: vastgesteld
Plantype: omgevingsvergunning
IMRO-idn: NL.IMRO.0114.Zaak240444-V701

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

Er is een aanvraag voor een Wabo-omgevingsvergunning gedaan voor het bouwen van 6 twee-onder-één-kap seniorenwoningen aan het Kniepveen te Zwartemeer. Het bouwplan maakt onderdeel uit van een nieuwe dorpsuitbreiding aan de westkant van het dorp, op een deel van het kadastrale perceel "gemeente Emmen, sectie EMN00 M 2939".

De aanvraag heeft betrekking op de onderdelen bouw en strijdigheid met het bestemmingsplan; in het bestemmingsplan was hier een rij aaneen gebouwede woningen voorzien. Er is verzocht om de woningbouw via één omgevingsvergunning, inclusief het deel "afwijking van het bestemmingsplan", te vergunnen. De aanvraag is genoteerd onder zaak 240444-2020.

De bijbehorende verbeelding met de plancontour heeft het nummer NL.IMRO.0114.Zaak240444-V701afbeelding "i_NL.IMRO.0114.Zaak240444-V701_0001.png"

Figuur 1.1: Locatie plangebied in omgeving (rode rechthoek).

In deze ruimtelijke onderbouwing is gemotiveerd hoe het nieuwe plan zich verhoudt tot beleid en regelgeving en tot de directe omgeving.

Hoofdstuk 2 Beleid en planologische regeling

2.1 Beleid

2.1.1 Gemeentelijk beleid

De Structuurvisie Emmen 2020, Veelzijdigheid Troef, is op 24 september 2009 vastgesteld door de raad. De structuurvisie geeft de hoofdlijnen van de ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente Emmen weer. In deze visie wordt de toekomstige ruimtelijke structuur geschetst aan de hand van een aantal thema's, te weten landschap, duurzaamheid, verkeer, werken, wonen, voorzieningen en veiligheid. Voor ieder thema is een hoofdkoers bepaald. In de omgeving waarin het voorliggend plan Zwartemeer, 6 seniorenwoningen Kniepveen, NL.IMRO.0114.Zaak240444-V701 wordt gerealiseerd, is vooral het thema wonen van belang.

Het thema wonen is verder uitgewerkt in de woonvisie van de gemeente Emmen. De Woonvisie 2018-2023 'snoeien doet bloeien' richt zich op een nieuwbouwopgave passend bij de kwalitatieve behoefte en aanvullend op de bestaande voorraad. Daarbij moet de bestaande woningvoorraad beter benut worden. In de Woonvisie is een strategie opgenomen voor woningbouw:

1. Woningbouwinitiatieven worden niet individueel, maar in samenhang bekeken.

2. Prioriteit wordt gegeven aan plannen voor herstructurering en transformatie.

3. Bij het maken van de woon- en leefbaarheidsvisies voor dorpen en wijken komen plekken naar voren waar inbreiding (verdichting) mogelijk en gewenst is.

4. Bestaande uitbreidingslocaties (waaronder de nieuwbouw aan de westrand van Zwartemeer) worden afgerond.

5. Woningbouwplannen dragen bij aan een gevarieerd woonmilieu (ruimte bieden aan plannen die een nichemarkt bedienen en aan kleinschalige experimentele, innovatieve en duurzame woonvormen).

6. Woningbouwplannen dragen bij aan ruimtelijke kwaliteit.

afbeelding "i_NL.IMRO.0114.Zaak240444-V701_0002.png" Figuu r 2.1. Tabel uit Structuurvisie herprogrammering woningbouw 2018-2028

In het kader van het woonbeleid is het van belang te monitoren in hoeverre de plancapaciteit in dit gebied verandert, dit is onder andere gedaan in de Structuurvisie Herprogrammering Woningbouw 2018-2028.

Voor Zwartemeer verandert het type woning, maar neemt de plancapaciteit met dit gewijzigde bouwplan niet toe. In deze rij worden twee woningen minder gebouwd. Naar verwachting worden in een later stadium in het bouwblok ten zuiden van deze locatie, weer 2 (rij)woningen extra gebouwd dan in het bestemmingsplan was voorzien. Deze flexibiliteit is mogelijk zolang het de doelgroepen uit de woonvisie bedient.

2.1.2 Provinciaal beleid

De Omgevingsvisie beschrijft de gewenste ruimtelijk-economische ontwikkeling van de provincie Drenthe. De missie van de provincie is het ontwikkelen van een bruisend Drenthe, passend bij de kernkwaliteiten die de provincie rijk is. De kernkwaliteiten zijn de kwaliteiten die bijdragen aan de identiteit en aantrekkelijkheid van Drenthe, te weten: rust, stilte, ruimte, natuur, landschap, archeologie en cultuurhistorie, veiligheid en 'Noaberschap' en de menselijke maat. Het provinciaal belang ligt in het behouden en waar mogelijk ontwikkelen van de kernkwaliteiten.

De provinciale belangen die de Omgevingsvisie zijn benoemd, zijn vertaald in de regels van de Provinciale Omgevingsverordening.

In de verordening in artikel 2.17 staat het volgende genoemd ten aanzien van woningbouw:

1. Een ruimtelijk plan kan voorzien in nieuwe woningbouw mits de behoefte op basis van de gemeentelijke woonvisie kan worden aangetoond en aansluit bij bestaand stedelijk gebied.

De gemeentelijke woonvisie ten aanzien van de woningvoorraad:

a. draagt bij aan balans tussen vraag en aanbod in de gehele Drentse woningvoorraad op de lange termijn en is hiertoe afgestemd binnen de woningmarktregio's;

b. benoemt tenminste de kwaliteit, kwantiteit, doelgroepen, duurzaamheid, kernenstructuur;

c. schetst de opgaven in de bestaande woningvoorraad;

d. geeft aan op welk wijze balans op lange termijn wordt gerealiseerd;

e. geeft een lange termijn beeld.

De provincie Drenthe heeft ingestemd met de woonvisie van de gemeente. De locatie is daarnaast aangemerkt als bestaand stedelijk gebied.

2.1.3 Bestemmingsplan

In het bestemmingsplan Zwartemeer (2011) is voor dit gebied de bestemming “Wonen – Aaneengebouwd” van toepassing. Er kan hier een rij van maximaal 8 woningen worden gebouwd. In afwijking daarvan is het plan om 3 twee-onder-een-kappers (seniorenwoningen) te bouwen. Vanuit ruimtelijk oogpunt is dit geen bezwaar. De woningen voldoen voor het overige aan de maatvoering die in het bestemmingsplan is vastgelegd.

Het bestemmingsplan uit 2011 biedt geen afwijkings- of wijzigingsbevoegdheid voor het veranderen van een rij in een ander type woning. Hiervoor kan een uitgebreide Wabo-omgevingsvergunning-procedure worden gevolgd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0114.Zaak240444-V701_0003.png"

Figuur 2.2. Uitsnede bestemmingsplan Zwartemeer (2011)

2.1.4 Algemene verklaring van geen bedenkingen

Voor het verlenen van een omgevingsvergunning op grond van de uitgebreide Wabo-procedure, is een verklaring van geen bedenkingen van de gemeenteraad nodig (artikel, 2.27 Wabo, jo. artikel, 6,4 Besluit omgevingsrecht), tenzij de activitieit valt in de aanwijzing van categorieën van gevallen waarin dat niet is vereist.

De gemeenteraad van Emmen heeft bij besluit van 5 februari 2014 de volgende categorie aangewezen als een situatie waarvoor geen verklaring van geen bedenking is vereist:

"2. Gehele of gedeeltelijke her- en verbouw, en uitbreiding en nieuwbouw van ondergeschikte stedenbouwkundige betekenis, van alle bestaande gebouwen binnen de bebouwde kom, mits passend binnen de stedenbouwkundige structuur"

Aangezien het hier om een geringe aanpassing van een bouwblok gaat waarmee de stedenbouwkundige structuur niet wordt gewijzigd, is voor dit plan geen afzonderlijke verklaring van geen bedenking nodig.

2.2 Conclusie

Het voorliggende plan is uitvoerbaar binnen de bestaande beleidskaders en planologische regelingen.

Hoofdstuk 3 Planbeschrijving

Het bouwplan voorziet in de bouw van 3 tweekappers, aan de achterkant grenzend aan de kinderboerderij te Zwartemeer. Deze locatie bevindt zich op loopafstand van de winkels in het centrum van het dorp, scholen en het dorpshuis, waar activiteiten worden georganiseerd voor de inwoners van Zwartemeer.In de omgeving bevind zich het Bargerveen, met prachtige wandel- en fietspaden.

Met een slaapkamer en badkamer op de begane grond en vanwege de relatief centrale ligging in het dorp, zijn deze woningen geschikt voor ouderen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0114.Zaak240444-V701_0004.png"

Figuur 3.1. Inpressie van de seniorenwoningen

In het noordelijke deel van de geplande nieuwbouw rond het Kniepveen, is dit het eerste plan (Fase 1) dat afwijkt van de typering die destijds in het bestemmingsplan was voorzien. In Fase 2, aan de overkant van de straat waar de seniorenwoningen worden gebouwd, zijn in een later stadium 2 rijen van (4) sociale huurwoningen voorzien, terwijl hier vrijstaande woningen waren voorzien. Deze rijwoningen worden gerealiseerd in samenwerking met woningbouw corporatie Lefier. Voor dit plan wordt later een afzonderlijke procedure gevolgd om af te wijken van het bestemmingsplan.

Hoewel in het bestemmingsplan het type woningen per bouwblok (vrijstaand of aaneengebouwd) gedetailleerd is vastgelegd, is er in het verleden vaker gevarieerd met de woningtypologie binnen deze blokken. Zo zijn in een zuidelijker gelegen blok vrijstaande woningen gebouwd waar het bestemmingsplan eerst twee-onder-een-kapwoningen aangaf.

Ruimtelijk gezien is er geen bezwaar; het rechthoekige stratenpatroon in het gebied biedt een duidelijk kader voor een afwisseling van korte rijen, 2 woningen aaneen gebouwd en vrijstaande woningen. Variëren van woningtypes binnen deze structuur is goed mogelijk. De twee-onder-eenkappers staan in dezelfde rooilijn aan de straat die voor de rijenwoningen voorzien was. Ook kennen zij hetzelfde ontwerp (1 bouwlaag met kap) en materiaalgebruik. Ook de erfafscheidingen aan de achterzijde worden als een ontwerp uitgevoerd. Dit levert een eenduidig straatbeeld op. De woningen hebben parkeergelegenheid op eigen erf.

 

Hoofdstuk 4 Onderzoeken

Voor het bestemmingsplan Zwartemeer uit 2011 is onderzocht of er t.a.v. milieu-en omgevingsaspecten knelpunten zijn ten opzichte van de bestemmingen in het plangebied, waaronder de nieuwe woonbestemming aan de Kniepveen. Hoewel deze onderzoeken een aantal jaren geleden zijn uitgevoerd, zij er in de tussentijd geen grote veranderingen in de omgeving geweest. Er zijn geen met betrekking tot de milieu- en omgevingsaspecten te verwachten die de bouw van de zes seniorenwoningen kunnen belemmeren. In dit hoofdstuk worden deze aspecten kort toegelicht.

4.1 Archeologie

De gemeente Emmen heeft in 2013 archeologiebeleid vastgesteld. Hiervoor is een archeologische beleidsadvieskaart gemaakt met daarbij een rapport dat dient als toelichting op de kaart. Het doel van deze documenten is om aan te geven wat de kern vormt van het archeologie beleid en waar de beleidskeuzes zijn gemaakt. De verschillende archeologische waarden en verwachtingen en de maatregelen die daaraan zijn gekoppeld, zijn in gemeentelijk archeologische beleidsadvieskaart vertaald naar diverse categorieën "Waarde - Archeologie". Deze waarden zijn daarna grotendeels vertaald in de bestemmingsplannen van de gemeente.

Het plangebied kent een lage archeologische verwachtingswaarde, hier geldt een vrijstelling voor archeologisch onderzoek. Nader archeologisch onderzoek is dan ook niet nodig.

De bouw zal binnen de bestaande geroerde ondergrond van de nieuwe woonwijk plaatsvinden.

4.2 Ecologie

De Wet natuurbescherming is in werking getreden op 1 januari 2017. Op grond van de wet geldt een algemeen verbod voor het verwijderen van beschermde plantensoorten en het beschadigen of verstoren van voortplantings- of vaste rust- of verblijfplaatsen van beschermde diersoorten.

Er wordt onderscheid gemaakt in gebiedsbescherming en soortenbescherming. De gebiedsbescherming bepaalt dat er geen negatieve impact mag ontstaan op nabijgelegen natuurgebieden. Het Bargerveen ligt op 1,5 km afstand ten zuiden van de planlocatie. Daartussen bevindt zich de bestaande bebouwing van het dorp Zwartemeer. Per saldo zal door de toevoeging van zes woningen aan de woningvoorraad van het dorp, de impact op het Bargerveen niet veranderen.

Daarnaast is de soortenbescherming van belang. Het plangebied is ingezaaid met gras dat een paar keer per jaar wordt gemaaid. Ten behoeve van eerdere woningbouw is in maart 2019 een ecologische quickscan met veldbezoek uitgevoerd (Quick scan beschermde planten- en diersoorten woningbouw te Zwartemeer. Eindrapport mei 2019 Adviesbureau Mertens 10 Wageningen). Hieruit komen geen knelpunten t.a.v. de Wnb naar voren. Er zijn geen beschermde soorten aangetroffen en het gebied kent geen leefomstandigheden of ecotopen waardoor beschermde soorten zijn te verwachten.

Voor alle bouwactiviteiten dienen er voorzorgsmaatregelen genomen dienen te worden waardoor:

  • Planning aanvang werkzaamheden buiten het broedseizoen (globaal van half maart tot begin augustus) dient plaats te vinden;
  • Een week voor de werkzaamheden beginnen, het plangebied kort gemaaid dient te worden, zodat het plangebied ongeschikt wordt voor kleine zoogdieren en ze de kans krijgen om te vluchten;
  • (wortel)schade aan de (oude) bomen wordt voorkomen en geen graafwerkzaamheden binnen de kroonprojectie van deze oude bomen kan plaatsvinden.

Er zijn - mits rekening wordt gehouden met de algemene zorgplicht - geen belemmeringen op het gebied van ecologie.

4.3 Milieu

4.3.1 Bodem

De aanwezigheid van bodemverontreiniging kan gevolgen hebben voor het gebruik van de locatie. Niet alleen kan dit betekenen dat op het perceel gebruiksbeperkingen liggen. Ook kan het zo zijn dat de bodemverontreiniging de bestemming van de locatie in de weg staat. Het nemen van saneringsmaatregelen of het verwijderen van de bodemverontreiniging kan deze belemmering weer opheffen.

Er is voor de westelijke uitbreiding van Zwartemeer bodemonderzoek uitgevoerd (Verkennend bodemonderzoek uitbreidingsplan Zwartemeer, deellocatie 1, MUG, juni 2016).

Op basis van de onderzoeksresultaten bestaan er op milieuhygiënische gronden geen beperkingen voor de voorgenomen ontwikkelingen ten behoeve van het uitbreidingsplan Zwartemeer. Op basis van de onderzoeksresultaten is de bodem op de onderzoekslocatie geschikt voor de functie ‘wonen met tuin’.

4.3.2 Geluid

Regels ten aanzien van geluidhinder zijn vastgelegd in de Wet geluidhinder (Wgh). Het doel van de Wet geluidhinder is tweeledig. Enerzijds de bescherming van het milieu en anderzijds de bescherming van de volksgezondheid. Bepalend is steeds de situering van geluidsbronnen ten opzichte van geluidsgevoelige bestemmingen zoals woningen en scholen. De Wgh gaat uit van zones langs wegen, spoorwegen en industrieterreinen. Binnen dergelijke zones zijn nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen alleen toegestaan indien de geluidsbelasting op de buitengevel onder of hoogstens gelijk is aan de voorkeursgrens- waarde. Ontheffing van de voorkeursgrenswaarde is toegestaan indien maatregelen om de geluidsbelasting op de buitengevels te beperken niet mogelijk zijn of onvoldoende helpen en indien aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.

De nieuwe 6 geschakelde twee-onder-één-kap-woningen zijn gelegen in een woonwijk met een 30 km/uurregime. Wegen als de Kniepveen zijn ingericht als woonstraat c.q. 30 km/uur-weg en deze zijn conform de Wet geluidhinder niet gezoneerd. De verkeersintensiteiten op deze wegen is niet zodanig dat een akoestisch onderzoek uitgevoerd dient te worden. Wel dient conform het Bouwbesluit het binnenmilieu niet meer dan 35 dB te bedragen.

Verder ligt het bowplan niet binnen de wettelijke zone van een industrieterrein of spoorweg.

4.3.3 Lucht

De Wet luchtkwaliteit is bedoeld om de negatieve effecten op de volksgezondheid aan te pakken, als gevolg van te hoge niveaus van luchtverontreiniging. Anderzijds heeft de wet tot doel mogelijkheden te creëren voor ruimtelijke ontwikkeling. Volgens de nieuwe regeling vormt luchtkwaliteit in beginsel geen belemmering voor het uitoefenen van een ruimtelijk project als aan minimaal één van de volgende voorwaarden wordt voldaan:

  • er is geen sprake van een feitelijke of dreigende overschrijding van een grenswaarde;
  • een project leidt, al dan niet per saldo, niet tot een verslechtering van de luchtkwaliteit;
  • een project draagt 'niet in betekenende mate' (NIMB) bij aan de luchtverontreiniging;
  • een project past binnen het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) of binnen een regionaal programma van maatregelen.

Omdat er geen significante ontwikkelingen in het plangebied of rondom het plangebied gepland zijn, zal de concentratie van de NOX en fijnstof niet veranderen en door het toevoegen van zes woningen aan de bestaande voorraad, niet toenemen. Er worden in beginsel geen activiteiten mogelijk gemaakt die bijdragen aan een verslechtering van de luchtkwaliteit. Hierdoor betekent de luchtkwaliteit geen belemmering voor het vaststellen van het bestemmingsplan.

4.3.4 Fysieke veiligheid

4.3.4.1 Bevi-inrichtingen binnen en buiten het plangebied

Het plangebied en de omgeving is geïnventariseerd op de aanwezigheid van zogenoemde Bevi-bedrijven. Er zijn binnen en in de nabijheid van het plangebied geen Bevi-bedrijven gelegen.

4.3.4.2 Buisleidingen

Het plangebied en de omgeving is geïnventariseerd op de aanwezigheid van buisleidingen. Er zijn binnen en in de nabijheid van het plangebied geen buisleidingen gelegen die van invloed kunnen zijn op de realisatie van woningen binnen het plangebied.

4.3.4.3 Route gevaarlijke stoffen

Er bevinden zich binnen of in de nabijheid van het plangebied geen transportroutes van gevaarlijke stoffen.

4.3.4.4 Hoogspanningslijnen

Binnen en in de directe nabijheid van het plangebied zijn geen hoogspanningslijnen gesitueerd die nadelig op het plangebied kunnen werken.

4.3.4.5 Conclusie en aanbevelingen

Binnen en nabij het plangebied zijn geen bedrijven, transportroutes en buisleidingen gelegen waarbij rekening moet worden gehouden met het aspect externe veiligheid. In het kader van regelgeving in relatie tot Externe Veiligheid zijn er geen belemmeringen voor het realiseren van de 6 geschakelde twee-onder-één-kap bungalows en 1 twee-onder-één-kap woning op deze locatie.

De brandweer heeft het plan beoordeeld; de bereikbaarheid van het plangebied is voldoende, er zijn bluswatervoorzieningen in de nabijheid en het plangebied valt binnen de dekking van het alarmeringssysteem. Dit advies, met daarbij nog specifieke aanbevelingen t.a.v. brandveiligheid, is opgenomen in de bijlage.

4.4 Waterparagraaf

4.4.1 Waterhuishouding in het plangebied

De percelen aan de Kniepveen zijn gelegen aan de westrand van Zwartemeer. Het terrein is bouwrijp gemaakt voor de realisatie van een woonwijk met groen en met voldoende ruimte voor parkeren.
Het bouwplan betreft het bouwen van 6 geschakelde twee-onder-één-kap-woningen op een plek waar een rij aaneengebouwde woningen voorzien was. Ten opzichte van wat er met het bestaande bestemmingsplan mogelijk kan worden gemaakt, neemt met dit bouwplan het verharde oppervlak niet toe: de erfinrichting is vergelijkbaar, met tussen de woningen meer tuinen dan in de oorspronkelijk beoogde situatie.

De percelen vallen onder het beheersgebied van het waterschap Vechtstromen. Het waterbeleid voor dit gebied is vastgelegd in onder andere het waterplan van de gemeente Emmen.

De te realiseren woningen kunnen aangesloten worden op het bestaande gescheiden rioolstelsel. Dit stelsel kan de eventueel extra hoeveelheden huishoudelijk afvalwater aan. Het regenwater wordt apart afgevoerd. Daarvoor zijn in de omgeving voldoende mogelijkheden in het bestaande oppervlaktewater.

4.4.2 Wateradvies waterschap

Er wordt rekening gehouden met bestaande wetten en regels op het gebied van de waterhuishouding. De digitale watertoets is doorlopen. Hieruit blijkt dat er geen waterbelang in het geding is.

Hoofdstuk 5 Maatschappelijke betrokkenheid

Op de gevraagde vergunning is de uitgebreide procedure van toepassing. De kennisgeving van de terinzagelegging van de ontwerpbesluiten is op 8 december 2020 gepubliceerd op de gemeentelijke pagina in de plaatselijke krant en de Staatscourant.

Het ontwerp van de vergunning heeft van 9 december 2020 tot en met 19 januari 2021 voor een ieder ter inzage gelegen. Gedurende deze termijn zijn er geen inhoudelijke zienswijzen ingediend.

Ook de vooroverlegpartners (vooroverleg op grond van artikel 3.1.1. Bro) zijn geinformeerd over het plan. De provincie Drenthe en de Veiligheidsregio hebben gereageerd en kunnen instemmen met het plan.

Hoofdstuk 6 Economische uitvoerbaarheid

De kosten van het maken van het voorliggende ruimtelijke onderbouwing worden in dit geval gedekt op grond van de Verordening op de heffing en invordering van leges 2020, als vastgesteld door de raad. Voor dit plan zijn (vooralsnog) door de gemeente geen aanvullende kosten voor onderzoek begroot en gemaakt. Daarmee is de economische uitvoerbaarheid voldoende geborgd.