direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Emmer-Compascuum, gezondheidscentrum aan de Spil
Status: vastgesteld
Plantype: omgevingsvergunning
IMRO-idn: NL.IMRO.0114.Zaak23549-V701

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding

BOGAERT. Atelier voor bouwkundig ontwerp heeft een aanvraag voor een wabo-omgevingsvergunning gedaan voor het bouwen van een gezondheidscentrum met adres Spil 87 te Emmer-Compascuum en het wijzigen van het gebruik van kantoor naar maatschappelijke zorg. Het bouwplan heeft als doel een gezondheidscentrum te realiseren de locatie van de voormalige Rabobank. De aanvraag heeft betrekking op de onderdelen bouw en strijdigheid met het bestemmingsplan. Daarom is verzocht om de gewenste transformatie via één omgevingsvergunning, inclusief het deel "afwijking van het bestemmingsplan", te kunnen realiseren.

Het bouwplan houdt het bouwen van een gezondheidscentrum in. Door het kantoor van de Rabobank te slopen kan hier worden gebouwd. De aanvraag is genoteerd onder Zaak 23549-2017. De bijbehorende verbeelding met de plancontour heeft het nummer NL.IMRO.0114.Zaak23549-V701

afbeelding "i_NL.IMRO.0114.Zaak23549-V701_0001.png"

Figuur 1.1: Locatie plangebied in omgeving (gele vlak).

Hoofdstuk 2 Huidige situatie, beleid en planologische regeling

2.1 Ligging en huidige situatie

Voorliggende ruimtelijke onderbouwing heeft betrekking op het perceel Spil 87, kadastraal bekend als gemeente Emmen, sectie E, nummer 9210. Het perceel is gelegen in het centrum van Emmer-Compascuum, tussen het plein en het kanaal, zie figuur 1.1 en 2.1. Het gebouw is een voormalige kantoorgebouw waar de Rabobank gehuisvest was.

afbeelding "i_NL.IMRO.0114.Zaak23549-V701_0002.png"

Figuur 2.1: Luchtfoto met locatie (gele cirkel).

2.2 Beleid en planologische regeling

2.2.1 Structuurvisie gemeente Emmen 2020, Veelzijdigheid troef

Structuurvisie Emmen 2020, Veelzijdigheid Troef, is 24 september 2009 vastgesteld door de raad. Het document is opgesteld als ruimtelijke vertaling van de ambities gesteld in de Strategienota Emmen 2020, vastgesteld in de raadsvergadering van september 2001. De structuurvisie geeft de hoofdlijnen van de ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente Emmen weer. In de structuurvisie wordt de ruimtelijke structuur van 2020 geschetst aan de hand van een aantal thema's, te weten landschap, duurzaamheid, verkeer, werken, wonen, voorzieningen en veiligheid. Voor ieder thema is een hoofdkoers bepaald. In de omgeving waarin het voorliggend plan Emmer-Compascuum, gezondheidscentrum aan de Spil, NL.IMRO.0114.Zaak23549-V701 wordt gerealiseerd zijn vooral het thema Voorzieningen van belang.

Voorzieningen:

Eén van de Emmense kwaliteiten is dat de relatieve nabijheid en ruime aanwezigheid van voorzieningen. In de centra vormen de winkels en andere voorzieningen het hart van een dorp of wijk. Vanwege de belangrijke rol is de inzet van de gemeente gericht op het behoud van deze ruimtelijke voorzieningenstructuur. Bij natuurlijke wijzigingsmomenten of ontwikkelingen zet gemeente Emmen in op versterking van kwaliteit en efficiënte bundeling hiervan.

2.2.2 Structuurvisie Centrum Emmer-Compascuum

De structuurvisie "Centrum Emmer-Compascuum" is door de raad op 16 december 2010 vastgesteld. De structuurvisie is de basis voor het opstellen van bestemmingsplannen en ruimtelijke onderbouwingen. De structuurvisie heeft als doel:

  • versterken van de sociaal economische positie van Emmer-Compascuum;
  • perspectief bieden (toekomstbeeld) aan het dorp;
  • het hebben van een toetsingskader (beleidsstuk).

Voor de structuurvisie is de volgende ambitie geformuleerd: Het realiseren van een aantrekkelijk winkel- en verblijfsgebied in het centrum en een goed aansluitend woongebied "Achter Abeln" in Emmer-Compascuum. Voor het centrumgebied dient te worden gestreefd naar een stedelijke functie (gemeenschaps-, commerciële, recreatieve en/of culturele voorziening) die niet enkel inwoners aantrekt van het gebied waar de functie gelegen is, maar ook bezoekers van daarbuiten. Door de centrumfuncties en met name de winkelfuncties te concentreren in het centrum van het dorp, kan op een relatief klein gebied het boodschappen doen worden gecombineerd met een bezoek aan een maatschappelijke voorziening en kan dubbelgebruik van de openbare ruimte worden bevorderd. Een goed bereikbaar winkelgebied en aantrekkelijk verblijfsgebied met goede woonfunctie bevordert de aantrekkelijkheid van het centrum van Emmer-Compascuum en versterkt de plaatselijke economie. Het in gebruik hebben van het gezondheidscentrum draagt bij aan de doelen die gesteld worden in deze structuurvisie.

2.2.3 Bestemmingsplan

Het perceel Spil 87 te is gelegen binnen het bestemmingsplan Emmer-Compascuum, vastgesteld door de gemeenteraad op 28 april 2011. In dit bestemmingsplan heeft het perceel de bestemming Kantoor bedoeld voor dienstverlening; kantoren. Daarnaast wordt gedeeltelijk buiten het bouwvlak gebouwd. Binnenplans zijn geen mogelijkheden opgenomen voor het "snel" realiseren van het gevraagde gezondheidscentrum.
Het aangevraagde is in strijd met het vigerende bestemmingsplan. Voorliggende ontwikkeling is niet meegenomen in het onlangs vastgestelde bestemmingsplan, Emmer-Compascuum daar dit bestemmingsplan een actualisatie is van de huidige regelingen. Een dergelijke actualisatie van de bestaande regelingen heeft tot gevolg dat het opnemen van volledig nieuwe ontwikkelingen niet passend is. Om die reden wordt middels dit ruimtelijke plan de ontwikkeling van het omzetten van het kantoor naar een maatschappelijke voorziening in de vorm van een gezondheidscentrum mogelijk gemaakt.

2.2.4 Algemene verklaring van geen bedenkingen

De ontwikkeling van het gezondheidscentrum in het centrum is gewenst. Om de gevraagde omgevingsvergunning te kunnen verlenen is het noodzakelijk dat de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen afgeeft (artikel, 2.27 Wabo, jo. artikel, 6,4 Besluit omgevingsrecht).
De Algemene verklaring van geen bedenking vastgesteld op 28 april 2011, voorziet in de ontwikkeling. Opgenomen is categorie 2: "Gehele of gedeeltelijke her- en verbouw, en uitbreiding en nieuwbouw van ondergeschikte stedenbouwkundige betekenis, van alle bestaande gebouwen binnen de bebouwde kom, mits passend binnen de stedenbouwkundige structuur;".

Op nagenoeg de bestaande locatie wordt een ander gebouw geplaatst, welke geheel past binnen de voorgestane ontwikkelrichting in de structuurvisie Centrum Emmer-Compascuum.

2.2.5 Conclusie

De aanvraag voor de bouw van een gezondheidscentrum past binnen de uitgangspunten van de Structuurvisie "Gemeente Emmen 2020, Veelzijdigheid troef" en ander gemeentelijk beleid. Door het plan zal het centrum van Emmer-Compascuum in diversiteit en qua voorzieningen versterkt worden.

Hoofdstuk 3 Onderzoeken

3.1 Archeologie

De aanleiding voor het opnemen van de archeologische waarden en verwachtingen in ruimtelijke plannen vloeit voort uit het Verdrag van Valletta, de Monumentenwet 1988, de Wet op de archeologische monumentenzorg 2007 en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht 2010. In de Monumentenwet is vastgelegd dat bij het opstellen van een ruimtelijke plan rekening gehouden moet worden met de archeologische waarden in de bodem en dat deze beschermd moeten worden. Daarbij gaat het zowel om aanwezige als mogelijk te verwachten archeologische waarden.

Het perceel is volgens de archeologische beleidsadvieskaart gelegen in een gebied met lage archeologische waarden op de beleidsadvieskaart van de gemeente Emmen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0114.Zaak23549-V701_0003.png"

figuur 3.1: Waarde - archeologie 4 en lager: Geel betreft de locatie.

Dit zijn gebieden waar op basis van de geologische en bodemkundige opbouw en nauwelijks aangetroffen archeologische resten een lage kans op het aantreffen van (intacte) archeologische vindplaatsen bestaat. Deze zones worden gekenmerkt door een relatief jong landschap, ontstaan door vervening. Van concrete vindplaatsen is hier geen sprake.

Op basis van de lage archeologisch verwachtingen is het voor deze ontwikkeling niet nodig om een archeologisch onderzoek uit te voeren.

3.2 Ecologie

Voor het projectgebied is de Wet natuurbescherming (Wnb), zo ook de provinciale omgevingsvisie en verordening relevant. De Wnb is op 1 januari 2017 in werking getreden en betreft zowel soortenbescherming als bescherming van (Europese) natuurgebieden. In de Wnb is de bescherming van specifieke natuurgebieden geregeld. Het betreft de Natura 2000-gebieden, die een internationale bescherming genieten. Plannen en projecten met negatieve effecten op deze gebieden zijn vergunningsplichtig. Relevant daarbij is dat de Wnb een externe werking kent. Van externe werking is sprake als activiteiten buiten een Natura 2000-gebied van invloed zijn op de natuurwaarden in een Natura 2000-gebied.

Het Natuurnetwerk Nederland (NNN) (voorheen Ecologische Hoofdstructuur) is een samenhangend netwerk van bestaande en nog te ontwikkelen belangrijke natuurgebieden in Nederland en vormt de basis voor het natuurbeleid. Het NNN is als beleidsdoel opgenomen in de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte. De provincies zijn verantwoordelijk voor de begrenzing, ontwikkeling en bescherming van het NNN. De begrenzing en ruimtelijke bescherming van het NNN is voor provincie Drenthe uitgewerkt in de Omgevingsvisie en de bijbehorende Omgevingsverordening.

Wanneer er toch plannen worden ontwikkeld voor ruimtelijke ingrepen of voornemens ontstaan om werkzaamheden uit te voeren, dient vooraf goed te worden beoordeeld of er mogelijke nadelige consequenties voor beschermde inheemse soorten zijn. De initiatiefnemer is voor het onderzoek zelf verantwoordelijk. Indien uit gegevens dan wel onderzoek blijkt dat er sprake is van (een) beschermde soort(en) en het bouwwerk en/of de activiteit beschadiging of vernieling van voortplantings- of rustplaatsen dan wel ontworteling of vernieling veroorzaakt. Overigens geldt voor alle bouwactiviteiten er voorzorgsmaatregelen genomen dienen te worden waardoor:

  • Planning aanvang werkzaamheden buiten het broedseizoen (globaal van half maart tot begin augustus) dient plaats te vinden;
  • Een week voor de werkzaamheden beginnen, het plangebied kort gemaaid dient te worden, zodat het plangebied ongeschikt wordt voor kleine zoogdieren en ze de kans krijgen om te vluchten;
  • (wortel)schade aan de (oude) bomen wordt voorkomen en geen graafwerkzaamheden binnen de kroonprojectie van deze oude bomen kan plaatsvinden.

3.3 Milieu

3.3.1 Vormvrije m.e.r.

In voorliggend bouwplan komen geen activiteiten voor die voorkomen op de D-lijst van het Besluit m.e.r.. Vanwege de afwezigheid van die activiteit(en) hoeft geen (vormvrije) m.e.r. -beoordeling plaats te vinden.

3.3.2 Bodem

Het college van burgemeester en wethouders heeft op 5 maart 2013 de Beleidsregel Bodemkwaliteit vastgesteld. Om de kwaliteit te waarborgen, moet grondverzet worden gemeld bij het landelijk meldpunt. Om het verplaatsen van grond te vereenvoudigen, heeft de gemeente Emmen een aantal kaarten ontwikkeld. Deze bodemkwaliteitskaarten zijn als bijlage in de Nota Bodembeheer opgenomen. Aan de hand van deze kaarten is het mogelijk om zonder voorgaand onderzoek grond te ontgraven en toe te passen. Partijen grond en baggerspecie die niet voldoen aan de bodemkwaliteitskaart en de Nota Bodembeheer van de gemeente Emmen mogen alleen worden toegepast als er sprake is van een nuttige toepassing. Is het werk niet 'nuttig', dan is er sprake van het zich ontdoen van 'nuttig' gebruik. Tijdelijke uitname zijn werkzaamheden waarbij de grond na korte tijd weer teruggebracht wordt. Een voorbeeld is het graven van een sleuf voor kabels en leidingen. In dat geval hoeft de kwaliteit van de te ontgraven bodem niet onderzocht te worden, tenzij er sprake is van (een verdenking van) bodemverontreiniging.

De bouwaanvraag betreft het bouwen van een gezondheidscentrum op de locatie waar een bank heeft gestaan. Gelet op historisch onderzoek is ter plaatse geen verdachte locatie geconstateerd. Daarnaast is zowel de vorige functie als de huidige functie geen functies waar 24 per dag wordt verbleven. Om die reden is geen bodemonderzoek uitgevoerd.

3.3.3 Geluid

Regels ten aanzien van geluidhinder zijn vastgelegd in de Wet geluidhinder (Wgh). Het doel van de Wet geluidhinder is tweeledig. Enerzijds de bescherming van het milieu en anderzijds de bescherming van de volksgezondheid. Bepalend is steeds de situering van geluidsbronnen ten opzichte van geluidsgevoelige bestemmingen zoals woningen en scholen. De Wgh gaat uit van zones langs wegen, spoorwegen en industrieterreinen. Binnen dergelijke zones zijn nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen alleen toegestaan indien de geluidsbelasting op de buitengevel onder of hoogstens gelijk is aan de voorkeursgrens- waarde. Ontheffing van de voorkeursgrenswaarde is toegestaan indien maatregelen om de geluidsbelasting op de buitengevels te beperken niet mogelijk zijn of onvoldoende helpen en indien aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.

BOGAERT. Atelier voor bouwkundig ontwerp is voornemens het kantoorpand (voormalig Rabobank) aan de Spil 87 te slopen en ten behoeve van een gezondheidscentrum weer een gebouw op nagenoeg dezelfde locatie te bouwen. Een gezondheidscentrum wordt gezien als een functie waarbij het aantal verkeersbewegingen niet meer wordt dan bij een kantoorfunctie op deze locatie. Voor het overige zijn er geen geluidsproducerende activiteiten die overlast voor de directe omgeving kunnen opleveren.

Ten behoeve van de goede ruimtelijke ordening zijn de geluidsgevolgen van de overige wegen en pleinen beoordeeld. Overige wegen betreffen wegen binnen de 30 km/uur -zone en is conform de Wet geluidhinder niet gezoneerd. Gelet op het aantal verkeersbewegingen en aantal evenementen, kan worden gesteld dat beide laag zijn. Hiermee is het niet noodzakelijk om deze nader te onderzoeken

Verder ligt het plan ligt niet binnen de wettelijke zone van een industrieterrein of spoorweg.

3.3.4 Lucht

De wijze van berekening van de concentraties luchtverontreinigende stoffen is vastgelegd in de Regeling beoordeling luchtkwaliteit 2007. Omdat er geen significante ontwikkelingen in het plangebied of rondom het plangebied gepland zijn, zal de concentratie van de NOx en fijnstof niet veranderen. Hierdoor betekent de luchtkwaliteit geen belemmering voor het verlenen van een omgevingsvergunning.

3.3.5 Externe veiligheid

Er bevinden zich in de nabijheid van het plangebied geen buisleidingen, geen hoogspanningsleidingen en ook geen transportroutes van gevaarlijke stoffen. in de nabijheid van het plangebied. Tevens vindt er geen transport van gevaarlijke stoffen plaats in de omgeving en bevinden zich ook geen Bevi-bedrijven die invloed hebben op de planlocatie.

In het kader van regelgeving in relatie tot Externe Veiligheid zijn er geen belemmeringen voor het realiseren van gezondheidscentrum op deze locatie.

3.4 Waterparagraaf

3.4.1 Inleiding

Uitgangspunt bij een watertoets is dat bij een bouwplan moet worden voorkomen dat grond- of oppervlaktewateroverlast ontstaat en de kwaliteit van het ontvangende oppervlaktewater niet negatief wordt beïnvloed.
In deze waterparagraaf wordt beschreven hoe het huidige waterhuishoudkundig systeem ten behoeve van de nieuwe ontwikkeling aan de Spil 87 is ingericht en of fysieke omstandigheden voor het gebied gelden en of speciale functies voor het plangebied gelden. Naast een beschrijving van de waterhuishoudkundige consequenties van het plan en de stedelijke wateropgave heeft het wateradvies van het waterschap een duidelijke plaats gekregen.

3.4.2 Ligging plangebied

Het perceel Spil 87 te Emmer-Compascuum is gelegen in het centrum van Emmer-Compascuum. Het terrein is ingericht als kantoorgelegenheid, met voldoende ruimte voor parkeren.
Het bouwplan betreft het omzetten van het gebruik van kantoor naar gezondheidscentrum binnen het bestaande verharde oppervlakte. Het bouwplan betreft geen toename van verhard oppervlakte. Vooraf is dan ook geen contact gezocht met het waterschap.

3.4.3 Waterhuishouding

Het perceel ligt in het beheersgebied van het waterschap Hunze en Aa's. Het waterbeleid voor dit gebied is vastgelegd in het waterplan van de gemeente Emmen. Het verharde oppervlak neemt door de realisatie van het plan niet toe. Het te realiseren gezondheidscentrum kan aangesloten worden op het bestaande gescheiden rioolstelsel dat om het pand heen ligt. Dit stelsel kan de eventueel extra hoeveelheden huishoudelijk afvalwater aan in de nieuwe situatie.

3.4.4 Wateradvies waterschap

Er wordt rekening gehouden met bestaande wetten en regels op het gebied van de waterhuishouding. Vooraf is geen contact geweest met het waterschap.

Hoofdstuk 4 Planbeschrijving

4.1 Algemeen

De afgelopen jaren is in Emmer-Compascuum een sterke verschuiving geweest in huisartsen. Door het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd en het gebrek aan opvolging zijn enkele praktijken gesloten. In het voorjaar van 2014 zijn daarom twee huisartsen naar Emmer-Compascuum gekomen en zochten een gezamenlijke praktijkruimte. Zij kozen voor een tijdelijke oplossing door units te plaatsen aan de Kwartel. Hiervoor is op 14 maart 2014 een omgevingsvergunning verleend.

De noodzaak van een huisartsenpraktijk in de kern Emmer-Compascuum is door wisseling van de wacht aangetoond. Gelet op de korte overgangsperiode is gekozen voor een tijdelijke huisartsenpraktijk op de locatie aan de Kwartel. Gedurende de periode van 2 jaar kan dan gezocht worden naar een betere, definitieve locatie en aldaar gebouwd dan wel verbouwd worden, zodat Emmer-Compascuum continue van zorg blijvend wordt voorzien.

Vanuit deze tijdelijke praktijk is gezocht naar een geschikte permanente locatie. Gekozen is voor de aankoop en sloop van de Rabobank aan de Spil in het centrum van Emmer-Compascuum. Tevens is geconstateerd dat aanverwante voorzieningen aan een huisartsenpraktijk eveneens een plek in Emmer-Compascuum moet krijgen.

Het plangebied is gelegen in het centrum van Emmer-Compascuum. Rondom het projectgebied zijn voornamelijk woningen gelegen. Aan de noordwestzijde is het plein met daaraan het woon-zorgcomplex en appartementen voor bejaarden het multifunctionele dorpscentrum. De nabijheid is zowel voor de huisartsen als de senioren een voordeel. Qua verkeer en parkeren is het een geschikte locatie. Er worden enkele parkeerplaatsen op het eigen erf in aansluiting op het openbaar gebied gerealiseerd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0114.Zaak23549-V701_0004.png"

figuur 4.1: Zij- en voorgevel gezondheidscentrum aan de Spil

4.2 Bouwplan

Gebouw:

Het bouwplan houdt het slopen van het voormalige bankgebouw in. Door het slopen en bouwen wordt op de locatie het gezondheidscentrum gerealiseerd. Het gebouw wordt in twee bouwlagen uitgevoerd. Dit is een verbetering ten opzichte van het bestaande omdat hiermee het plein een betere wand aan de zuidwestzijde krijgt. De verschijningsvorm van het gezondheidscentrum is sober en passend in de omgeving. Er is met name aan de pleinzijde gekozen voor grote glazen openingen om de transparantie van het gezondheidscentrum en laagdrempeligheid om binnen te komen te benadrukken.Het gebouw is passend in de bestaande straat- en bebouwingsbeeld. Het gebouw zal op de twee bouwlagen speciaal worden ingericht op huisartsen, fysiotherapie, apotheek en aanverwante voorzieningen. Bij het moment van aanvragen is er nog ruimte te huur binnen het pand voor deze aanverwante voorzieningen.

Bij het buitenterrein zal worden aangesloten op de dorpsvloer zoals deze enkele jaren terug is aangelegd. Deze loopt vanaf het plein door over de Spil richting het Hoofdkanaal. Eveneens worden enkele bomen geplant.


afbeelding "i_NL.IMRO.0114.Zaak23549-V701_0005.png"

figuur 4.2: Situatieschets gebouw en buitenruimte gezondheidscentrum aan de Spil.

Parkeren:

Nieuwe functies betekenen meestal ook dat er sprake is of zal zijn van een toename van verkeersbewegingen, alsmede ontstaat er een parkeerbehoefte. Uitgangspunt is dat nieuwe functies geen onevenredige extra hinder veroorzaken voor reeds aanwezige functies in de omgeving. Voor het berekenen van het aantal benodigde parkeerplaatsen is gebruik gemaakt van de parkeerkencijfers van de gemeente Emmen. De gemeente Emmen heeft, in bijlage 2 van de parkeerbeleidsplan Emmen d.d. 25 juni 2009, parkeerkencijfers vastgesteld. Er wordt gewerkt aan recenter beleid, maar ten tijde van het ontwerp van de vergunning was dit beleid nog niet uitgekristalliseerd. Voor de voorgenomen ontwikkeling wordt uitgegaan van: wijk-, buurt- en dorpscentra. De locatie ligt in een gebied dat als 'rest bebouwde kom' wordt getypeerd. Op basis van de parkeerkencijfers blijkt dat er extra parkeerplaatsen benodigd zijn. In het plangebied zijn 18 parkeerplaatsen op eigen terrein gerealiseerd, waarvan 2 gehandicaptenparkeerplaatsen. Verder is voorzien in een opstelplaats voor een ambulance, mocht er vanuit de huisartsenpost noodzaak toe zijn. Hiermee wordt voldaan aan het parkeerbeleidsplan van de gemeente Emmen.

Hoofdstuk 5 Maatschappelijke betrokkenheid

Op de gevraagde vergunning is de uitgebreide procedure van toepassing.

De terinzagelegging van de ontwerpbesluiten is op 27 juli 2017 gepubliceerd in de gemeentepagina in Emmen.nu en de Staatscourant.

Met ingang van 28 juli 2017 heeft het ontwerp van de vergunning voor zes weken voor een ieder ter inzage liggen. Gedurende deze termijn zijn geen zienswijzen ingediend.

Bij de inpassing van de woning dient sprake te zijn van een stedenbouwkundig-, landschappelijk- en milieutechnisch inpasbare situatie. Voor wat betreft het landschappelijke dient rekening te worden gehouden met de voorkomende kenmerken. Het aanvraag is in strijd met het bestemmingsplan. Daartoe is een aanvraag gedaan tot een WABO-vergunning in strijd met het bestemmingsplan.

Hoofdstuk 6 Economische uitvoerbaarheid

De planonwikkelingskosten komen geheel voor rekening van de aanvrager van de omgevingsvergunning. Daarmee is de economische uitvoerbaarheid voldoende geborgd.

 

Bijlagen bij toelichting