direct naar inhoud van 2.1 Gemeentelijk beleid
Plan: Nieuw-Schoonebeek, appartementencomplex Kerkenweg-Europaweg
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0114.2012006-0701

2.1 Gemeentelijk beleid

2.1.1 Structuurvisie gemeente Emmen 2020, Veelzijdigheid troef

De Structuurvisie Emmen 2020, Veelzijdigheid troef, is 24 september 2009 vastgesteld. Het document is opgesteld als ruimtelijke vertaling van de ambities gesteld in de Strategienota Emmen 2020, vastgesteld Raad, september 2001. De structuurvisie geeft de hoofdlijnen van de ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente Emmen weer. Tevens dient de structuurvisie om bedrijven, instellingen en andere overheden uit te nodigen tot en te stimuleren om passende, gewenste activiteiten en investeringen te doen die aansluiten op de weergegeven ambities en ruimtelijke mogelijkheden. In de structuurvisie wordt de ruimtelijke structuur van 2020 geschetst aan de hand van een aantal thema's, te weten landschap, duurzaamheid, verkeer, werken, wonen, voorzieningen en veiligheid. Voor elk thema is een hoofdkoers bepaald, voor het thema 'wonen' is de hoofdkoers als volgt:

Wonen:

Vanuit de structuurvisie vindt aansluiting plaats op het bestaande bouwprogramma (zie ook woonplan). De autonome vraag wordt vooral in de bestaande kernen gerealiseerd. De opgave ligt er om de woningvoorraad in lijn te brengen en te houden met de woonwensen van huidige én toekomstige inwoners. Dit betekent onder andere meer levensloopbestendige woningen.

2.1.2 Woonbeleid

Het gemeentelijk woonbeleid is beschreven in het 'Woonplan Emmen – Actualisatie 2005' dat in mei 2007 door de raad is vastgesteld. Het inzetten op een bevolkingsgroei tot 120.000 inwoners in 2020 plus de realisatie van de bijbehorende woningvoorraad zijn belangrijke uitgangspunten. Het woonplan bevat richtinggevende woningbouwkaders voor de verschillende kernen in de gemeente. Voor de kleine kernen, waartoe ook Nieuw-Schoonebeek hoort, zijn de bouwmogelijkheden uit het Provinciaal OmgevingsPlan (POP) benut.

In 2012 wordt het gemeentelijk woonbeleid herzien. De ontwikkelingen op de woningmarkt en de verwachte toekomstige bevolkingsontwikkeling (krimp en vergrijzing) maken dat bijstelling van het beleid nodig is. Er komt een groter accent te liggen op het bedienen van de vraag van de huidige inwoners van de gemeente en het behoud en versterking van de woonkwaliteit in bestaande wijken en dorpen. Voor het woningbouwprogramma betekent dit een groter accent op herstructurering en inbreiding.

Wat betreft de kernen wordt een nieuwe onderverdeling gemaakt. De provincie heeft de kernenhiërarchie uit het POP losgelaten.

2.1.2.1 Bevolking en woningvoorraad Nieuw-Schoonebeek

Op 1 januari 2011 woonden in Nieuw-Schoonebeek en het omringend landelijke gebied 1.316 mensen. Dit is minder dan in 2001 (1.391) en 2006 (1.351). Er is sprake van bevolkingskrimp. Dit wordt vooral veroorzaakt door een sterke afname van het aantal inwoners tussen 25 en 40 jaar.

afbeelding "i_NL.IMRO.0114.2012006-0701_0003.jpg"

Nieuw-Schoonebeek heeft een relatief jonge bevolking. Dit komt door een sterke vertegenwoordiging van de leeftijdsgroep tot 15 jaar en de groep 40-55 jarigen. Het aandeel van mensen vanaf 55 jaar ligt onder het gemeentelijke gemiddelde. Overigens stijgt dit aandeel wel.

Op 1 januari 2011 stonden er 517 woningen in Nieuw-Schoonebeek. In de afgelopen vijf jaar zijn zeven woningen bijgebouwd in de kern. De gemiddelde woningbezetting was in 2011 2,55 personen per woning. Dit is minder dan in 2001 (2,71 personen) en 2006 (2,62 personen). Ten opzichte van het gemeentelijke gemiddelde is de woningbezetting in Nieuw-Schoonebeek hoog.

De woningvoorraad bestaat vooral twee-onder-een-kapwoningen en vrijstaande woningen.

2.1.2.2 Wonen en leefbaarheid 2010

De verhuisgeneigdheid in Nieuw-Schoonebeek is 21% en dit is lager dan gemiddeld in de gemeente. Van de mensen met verhuisplannen wil 64% in Nieuw-Schoonebeek blijven wonen. Dit betekent dat er een hoge mate van kernbinding is. De verwachting is dat in Nieuw-Schoonebeek, net als in andere kleinere dorpen in de gemeente, vooral 55-plussers willen verhuizen naar een dorp met meer voorzieningen. In het kwadrant De Blokken, waarin Nieuw-Schoonebeek ligt, zijn eengezinshuurwoningen, twee-onder-een-kapwoningen en vrijstaande woningen tussen € 250.000,-- en € 350.000,-- kwetsbaar. Verwacht wordt dat in Nieuw-Schoonebeek overschotten kunnen ontstaan wanneer senioren naar elders verhuizen. Kansrijke segmenten zijn goedkopere vrijstaande en twee-onder-een-kapwoningen (tot € 175.000,--) en koopwoningen geschikt voor senioren vanaf € 175.000,--.

2.1.2.3 Woningmarkt Nieuw-Schoonebeek

Voor Nieuw-Schoonebeek gelden de hiervoor genoemde uitgangspunten. Over de woningmarkt in Nieuw-Schoonebeek kan eind 2011 het volgende gezegd worden: de verkoop van kavels op de uitleglocatie Bekelserf verloopt moeizaam. Voor Bekelserf wordt fasering en herprogrammering overwogen vanwege de slechte woningmarkt.

2.1.2.4 Woningbehoefte

De woningbehoefte raming uit het 'Woonplan Emmen – Actualisatie 2005' moet worden herzien op basis van de feitelijke bevolkingsontwikkeling en de veranderende prognoses voor de toekomst. In 2011 heeft het college van burgemeester en wethouders nieuwe uitgangspunten voor de bevolkingsontwikkeling vastgesteld. Het beleidsmatige streven naar 120.000 inwoners in 2020 is verlaten. De gemeente gaat wat betreft de bevolkingsomvang in 2020 uit van een bandbreedte tussen 107.000 en 112.500 inwoners. Dit heeft consequenties voor de verwachte woningbehoefte en daarmee voor de gewenste uitbreiding van de woningvoorraad, ook voor Nieuw-Schoonebeek. De huidige bouwmogelijkheden in Nieuw-Schoonebeek zijn ruim voldoende voor de periode tot 2020.

2.1.3 Welstandsbeleid

Bouwwerken moeten voldoen aan 'redelijke eisen van welstand'. Een zogenaamde Welstandscommissie beoordeelt bouwplannen aan de vooraf vastgestelde welstandcriteria opgenomen in de Welstandsnota. Op donderdag 16 december 2010 heeft de gemeenteraad de welstandsnota vastgesteld. In deze nota wordt vooraf bepaald wat de redelijke eisen van welstand zijn. Dit betekent dat gekeken wordt of een bouwplan qua uitstraling wel past bij de omgeving. Het bestemmingsplan en de welstandsnota zorgen samen voor het behoud van de ruimtelijke kwaliteit. Het bestemmingsplan geeft aan wat, hoeveel, in welke vorm en waar er gebouwd mag worden. Het welstandsbeleid geeft aan hoe het gebouw er uit mag komen te zien. Dit wil zeggen dat het welstandsbeleid moet voorkomen dat er gebouwen gebouwd worden die afbreuk doen aan de omgeving. Het nieuwe welstandsbeleid heeft zo min mogelijk regels. Voor de meeste gebieden geldt de zogenaamde 'basis welstand'. Alleen voor gevels die te zien zijn vanaf de openbare weg of het openbaar gebied is een welstandstoets nodig.

2.1.4 Toetsing

Het appartementencomplex wordt gerealiseerd in de kern van Nieuw-Schoonebeek. Verwacht wordt dat in Nieuw-Schoonebeek overschotten kunnen ontstaan wanneer senioren naar elders verhuizen. De appartementen in het plangebied zijn geschikt voor senioren. De ontwikkelingen dragen bij om de woningvoorraad in lijn te brengen met de woonwensen van huidige én toekomstige inwoners.

Het bouwplan is goedgekeurd door de Welstandscommissie.

De ontwikkelingen in het plangebied zijn passend binnen het gemeentelijk beleid.