direct naar inhoud van 4.4 Verkeer en ontsluiting
Plan: Nieuw-Amsterdam, woonschepenhaven
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0114.2011050-0701

4.4 Verkeer en ontsluiting

De ligplaatsen worden direct ontsloten aan het Dommerskanaal NZ. Ter plaatse van het plangebied is de Dommerskanaal NZ aangemerkt als een weg van een lage categorie, te weten een erfontsluitingsweg. De wegen langs de Hoogeveense Vaart en de Zijtak vormen hier de doorgaande wegen. Deze wegen vormen de toegangswegen van Nieuw-Amsterdam/Veenoord.

In vergelijking met andere huishoudens wordt er uitgegaan van een parkeernorm van 1,5 per ligplaats. Parkeren moet op de door de gemeente aan te leggen parkeerplaatsen gebeuren aan de overzijde van de weg Dommerskanaal NZ. Omdat er geen directe relatie met de ligplaats is door de scheiding van de weg, is gekozen voor een zodanige hoeveelheid (openbare) parkeerplaatsen dat ruim aan parkeernorm wordt voldaan. De parkeerplaatsen worden langer gemaakt, zodat er voldoende ruimte voor het landbouwverkeer aanwezig is. Parkeren langs de straat dient zoveel mogelijk te worden voorkomen om het landbouwverkeer niet te hinderen en de berm niet onevenredig te beschadigen.

Verder is het wegwerken van achterstallig onderhoud aan de wal noodzakelijk. Daartoe wordt als oeverbeschoeiing een damwand geslagen en de wal geëgaliseerd. Door het opvullen van de wal tot de hoogte van de geslagen damwand ontstaat er een horizontale, niet meer aflopende wal gelijk met de verharde weg.

Op deze wijze wordt de ruimte tussen de weg en het water eenvoudiger te gebruiken. Bovendien worden alle benodigde kabels en leidingen opnieuw getrokken en in een kabelgoot vlak langs de weg gelegd. De aansluiting voor alle nutsvoorzieningen (water, stroom, riool e.d.) van het woonschip kan zo op 1 punt plaatsvinden. Zo ontstaat er meer ruimte tussen de weg en de walkant waardoor er plek is voor het plaatsen van een bijgebouw. De wens is uitgesproken om de wal te herinrichten, waardoor er minder verrommeling optreedt. Handhaving is dan helderder. Hiertoe is besloten om de schuurtjes aan de walkantzijde van de weg te projecteren, zodat de woonschipbewoners alleen op deze aangewezen locatie een schuur/berging kunnen plaatsen.

Ook de doorstroming op de weg Dommerskanaal NZ dient gewaarborgd te worden. Door herinrichting van de parkeerhavens in haaks parkeren en daarmee langere parkeerplaatsen dan normaal, kan de doorgang voor landbouwverkeer ten behoeve van de aangelegen gronden worden gewaarborgd.

Gedurende de herinrichting is er in overleg met de gemeente de gebruikmaking van tijdelijke bouwwerken ten behoeve van de “verhuizing” mogelijk. Na de herinrichting zal op diverse aspecten waaronder deze tijdelijke bouwwerken stringent worden gehandhaafd. Na de herinrichting mag een schuurtje van maximaal 15 m² en maximaal 3 meter hoog worden geplaatst.