direct naar inhoud van 4.1 Algemene planbeschrijving
Plan: Nieuw-Amsterdam, woonschepenhaven
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0114.2011050-0701

4.1 Algemene planbeschrijving

Een analyse van de fysieke situatie laat zien dat er qua uitstraling in de loop der jaren ter hoogte van de woonschepenhaven een halfopenbaar dan wel privaat gebied aan beide kanten van de weg Dommerskanaal NZ te Nieuw-Amsterdam is ontstaan.

afbeelding "i_NL.IMRO.0114.2011050-0701_0003.jpg"

Qua ruimtegebruik zijn de in de laatste decennia door de bewoners van woonschepen opgerichte bijgebouwen dominanter aanwezig dan de woonschepen zelf. De door de gemeente opgerichte schuurtjes waren slecht onderhouden en in kader van instortingsgevaar inmiddels alweer deels afgebroken. Het merendeel van de openbare ruimte is aan weerszijden van de weg in bezit genomen in de vorm van opslag van goederen en/of als (sier)tuin.

De gemeente heeft in 1988 ingezet op het beschikbaarstellen van ruimte in het openbare gebied annex een standaard schuur om de gebruikers van de woonschepen een vaste berging aan de wal te bieden. De gebouwen zelf zijn echter door de bewoners niet in stand gehouden dan wel zijn afgebroken of zodanig uitgebreid dat het openbare gebied volledig werd geannexeerd. Als gevolg daarvan is het gebied rondom de ligplaatsen sluipenderwijs aan de openbaarheid onttrokken. Er is geen sprake van een aantrekkelijk gebied om doorheen te wandelen, rijden of te varen. Kortom: Het gebied rondom de woonschepen maakt een verpauperde indruk en vraagt om verbetering.

Door de nieuwe opzet en herinrichting van de ligplaatsen wordt gestreefd naar een nieuwe ordening en beeldvorming van het gebied. Een stukje uniformiteit aan de walkant is het bindende element van deze “visueel georganiseerde” woonschepenhaven. Voor ieder woonboot wordt in het kader van het Actieplan dezelfde ruimte onder voorwaarden beschikbaar gesteld. De diversiteit kan gezocht worden in de woonschepen zelf, welke niet onder het gemeentelijke welstandsbeleid vallen. Elke ligplaats is in de nieuwe situatie duidelijk door meerpalen afgebakend, met bijbehorende ruimte voor een tuin aan de walkant. Aan de overzijde is ruimte voor een schuur en een parkeerplaats, meer niet. Het onderscheid tussen openbaar gebied en privé-terrein wordt op deze wijze helder gemarkeerd. Daarmee wordt het in gebruik genomen terrein aan deze zijde van de weg aan de openbaarheid en het landschap teruggegeven. Het wonen zelf dient op het woonschip plaats te hebben, de bijgebouwen zijn hiervoor niet bedoeld. Dominante afscheidingen van het voorterrein, zoals schuttingen en pergola's, zijn niet wenselijk.

Door de herinrichting zal de belevingswaarde van het gebied stijgen en de sociale drempel voor derden om het openbare gebied te betreden worden weggenomen. Een ander, belangrijk aspect is de aanleg van de toeristische vaarroute Erica-Ter Apel welke o.a. gekoppeld is aan het Stieltjeskanaal/Dommerskanaal richting Coevorden.Het huidige, verrommelde beeld is ook vanuit toerisme niet wenselijk. Ook de bereikbaarheid van de omliggende percelen voor het landbouwverkeer wordt meegeteld.