direct naar inhoud van 2.1 Gemeentelijk beleid
Plan: Nieuw-Amsterdam, woonschepenhaven
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0114.2011050-0701

2.1 Gemeentelijk beleid

2.1.1 Structuurvisie gemeente Emmen 2020, veelzijdigheid troef

De structuurvisie Emmen 2020, Veelzijdigheid Troef, is 24 september 2009 vastgesteld. Het document is opgesteld als ruimtelijke vertaling van de ambities gesteld in de Strategienota Emmen 2020, vastgesteld Raad, september 2001. De structuurvisie geeft de hoofdlijnen van de ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente Emmen weer. Tevens dient de structuurvisie om bedrijven, instellingen en andere overheden uit te nodigen tot en te stimuleren om passende, gewenste activiteiten en investeringen te doen die aansluiten op de weergegeven ambities en ruimtelijke mogelijkheden. In de structuurvisie wordt de ruimtelijke structuur van 2020 geschetst aan de hand van een aantal thema's, te weten landschap, duurzaamheid, verkeer, werken, wonen, voorzieningen en veiligheid. Voor ieder thema is een hoofdkoers bepaald, deze zijn als volgt:

Wonen:
Vanuit de structuurvisie vindt aansluiting plaats op het bestaande bouwprogramma (zie ook woonplan). Voor fase 2 en 3 van de Delftlanden vindt een verbijzondering plaats en wordt gericht op meer landelijke en dorpse woonmilies. Naast een kwaliteitsimpuls van de bestaande woningen wordt ingezet op op wervende woonmilieus, te weten: water/lintwonen tussen Barger- en Emmer Compascuum, boswonen op de Hondsrug en erfwonen in het zuidelijk deel van de gemeente.

Voorzieningen:
Inzet op versterking van de centrumfunctie van Emmen en behoud bestaande ruimtelijke structuur niet-commerciële voorzieningen. Bij natuurlijke wijzigingsmomenten inzetten op versterking van de kwaliteit en efficiënte bundeling.

2.1.2 Woonbeleid

Het gemeentelijk woonbeleid is vastgelegd in het 'Woonplan Emmen - Actualisatie 2005' dat in mei 2007 door de raad is vastgesteld. Het inzetten op een bevolkingsgroei tot 120.000 inwoners in 2020 plus de realisatie van de bijbehorende woningvoorraad zijn belangrijke uitgangspunten. Het woonplan bevat richtinggevende woningbouwkaders voor de verschillende kernen in de gemeente. De kern Emmen heeft de grootste bouwopgave voor zowel uitbreiding, inbreiding als herstructurering. Senioren zijn een belangrijke en groeiende doelgroep, die zo lang mogelijk zelfstandig in de eigen omgeving moet kunnen wonen. Naast nieuwbouw en geschikt maken van bestaande woningen draagt de ontwikkeling van zorgsteunpunten op strategische plekken in wijken en dorpen bij aan de realisatie van deze doelstelling.
Dit gemeentelijk woonbeleid wordt in 2012 herzien. De ontwikkelingen op de woningmarkt en de verwachte toekomstige bevolkingsontwikkeling (krimp en vergrijzing) maken dat bijstelling van het beleid nodig is. Inmiddels is een ander beleidsuitgangspunt geformuleerd ten aanzien van de bevolkingsontwikkeling. De verwachting is dat er in 2020 tussen 107.000 en 112.000 inwoners in de gemeente wonen. Dit andere scenario heeft impact op de verwachte groei van het aantal huishoudens en de toekomstige woningbehoefte en de woningbouwprogrammering gemeentebreed en per kern. Er komt een groter accent te liggen op behoud en versterking van de kwaliteit van bestaande wijken en dorpen (inbreiding en herstructurering).

Ten aanzien van de woonschepen wordt in het Woonplan geconstateerd dat aanleg van een tweede woonschepenhaven, gezien de beperkte vraag, niet langer aan de orde is. “Uitbreiding” van het aantal aanlegplaatsen in de bestaande haven van 5 naar 7 is hiervoor echter wel een noodzakelijke voorwaarde.

2.1.3 Welstandsbeleid

Bouwwerken moeten voldoen aan "redelijke eisen van welstand". Een zogenaamde Welstandscommissie beoordeelt bouwplannen aan de vooraf vastgestelde welstandcriteria opgenomen in de Welstandsnota. Op 16 december 2010 heeft de gemeenteraad de Welstandsnota vastgesteld. In deze nota wordt vooraf bepaald wat de redelijke eisen van welstand zijn. Dit betekent dat gekeken wordt of een bouwplan qua uitstraling wel past bij de omgeving.
Het bestemmingsplan en de welstandsnota zorgen samen voor het behoud van de ruimtelijke kwaliteit. Het bestemmingsplan geeft aan wat, hoeveel, in welke vorm en waar er gebouwd mag worden. Het welstandsbeleid geeft aan hoe het gebouw er uit mag komen te zien. Dit wil zeggen dat het welstandsbeleid moet voorkomen dat er gebouwen gebouwd worden die afbreuk doen aan de omgeving. Het nieuwe welstandsbeleid heeft zo min mogelijk regels. Voor de meeste gebieden geldt de zogenaamde basis welstand. Alleen voor gevels die te zien zijn vanaf de openbare weg of het openbaar gebied is een welstandstoets nodig. Voor winkelcentra, het centrum van Emmen, monumenten, bijzondere gebouwen en locaties geldt uitgebreide welstand. Dit wil zeggen dat alle zijden van het gebouw moeten voldoen aan de welstandseisen.

In de Welstandsnota is geen aandacht besteedt aan de woonschepenhaven. Voor woonschepen geldt dan ook een welstandsvrije benadering.

2.1.4 Woonschepenverordening
2.1.5 Actieplan Woonschepen 2006-2009

Op 24 mei 2006 heeft de raad van gemeente Emmen het Actieplan Woonschepen 2006-2009 vastgesteld. Het actieplan kent onder andere de volgende specifieke actiepunten:

  • Het verschil tussen het aantal woonschepen genoemd in het bestemmingsplan en het aantal afgegeven ligplaatsenvergunningen moet worden weggenomen. Er dient daartoe een planologische aanpassing dan wel actualisatie plaats te vinden.
  • Er zijn voor de ligplaatsen voor woonschepen geen specifieke regels vastgelegd, die door de partijen in acht genomen moeten worden.
  • De Woonschepenverordening is op enkele punten te abstract. Dit vraagt om een verdere detaillering ten behoeve van de uitvoering.
  • Er is sprake van achterstallig onderhoud aan de woonschepenhaven. Zo is inmiddels het lozen van huishoudelijk afvalwater in het kanaal vanuit het Lozingenbesluit verboden.

Deze actiepunten zijn nader toegelicht. Het volgende is onder andere geconstateerd:

  • Er bestaat onduidelijkheid wat wel of niet bij een ligplaats hoort, zoals de grootte van de tuin, de locatie van een schuur en het al dan niet afmeren van een bijboot.
  • Zaken die juridisch geregeld moeten worden, zijn de gronden voor het intrekken van de ligplaatsvergunning, de mogelijkheden om de boot te verhuren, een duidelijke registratie van woonschepen, afspraken met betrekking tot de locatie van uit te voeren bouw- en reparatieactiviteiten.