direct naar inhoud van 5.3 Parkeren en bereikbaarheid
Plan: Emmen, uitbreiding bibliotheek
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0114.2010050-0701

5.3 Parkeren en bereikbaarheid

In 2009 is de Bereikbaarheidvisie Centrumgebied ontwikkeld. Deze vormt op haar beurt input voor de integrale Mobiliteitsvisie Emmen, die in 2010 wordt opgesteld. Daarnaast wordt in 2010 de Parkeernota vastgesteld. Deze bevat de parkeernormen, maar ook een analyse van het gebruik en de beschikbare capaciteit per deelgebied.

Parkeren

In de huidige situatie zijn er 547 parkeerplaatsen in het gebied rondom het Noorderplein(deelgebied 13 uit de Parkeernota). De nieuw te bouwen parkeergarage krijgt een capaciteit van 450 á 480 plaatsen. Ongeveer 100 parkeerplaatsen in het gebied búiten de parkeergarage blijven in principe ongemoeid, zodat het totale parkeerareaal globaal gelijk blijft.

De parkeeropgave van de nieuwe ontwikkeling vergt op zichzelf echter al een capaciteit van circa 555 plaatsen. Daarbij is uitgegaan van het gemiddelde voor de functie Grootschalige detailhandel (6,5 - 8,5 parkeerplaatsen per 100 m2 bruto vloeroppervlak). Voor de overige commerciële ruimte is gerekend met een norm van 2 parkeerplaatsen per 100 m2 BVO. Omdat de exactie invulling van deze ruimte nog open is, is de berekening gebaseerd op een mix van kantoorruimte mét en zonder baliefunctie, waarvoor de norm respectievelijk is: 2,3 - 2,5 en 1,2 - 2,0 parkeerplaatsen per 100 m2 BVO.

Dit betekent dat er in de gemiddelde werkdagsituatie 70 tot 100 plaatsen in de parkeergarage tekort zijn. De resterende parkeercapaciteit kan in het openbare gebied opgelost worden. Voorwaarde is wel dat daarvoor ook ruimte is. Aan die voorwaarde wordt voldaan, namelijk door P-Noord aan te wijzen als overloopgebied. P-Noord heeft 366 parkeerplaatsen, met nog een mogelijke uitbreiding tot circa 600 (nu onverhard). P-Noord ligt aan de westzijde van de Hondsrugweg; de loopafstand van ongeveer 400 meter is nog juist acceptabel voor centrum-winkelvoorzieningen (bron: CROW).

Naast de ontwikkeling zoals beschreven zijn er in het gebied Noorderplein nog een kleine 100 parkeerplaatsen op het maaiveld, verdeeld over een aantal verspreid liggend locaties. Wanneer deze parkeerplaatsen gehandhaafd blijven dan wel bij een ontwikkeling nieuw worden aangelegd, heeft dit geen invloed op de parkeerbalans van de nieuwe ontwikkelingen aan het Noorderplein en de parkeergarage.

afbeelding "i_NL.IMRO.0114.2010050-0701_0016.jpg"

Figuur 5-3: Principe-inrichting parkeergarage

Bereikbaarheid

De parkeergarage en ook de meeste overige parkeervoorzieningen zijn bereikbaar via de Westerstraat, die aansluit op de Hondsrugweg. De Hondsrugweg is een van de belangrijkste en drukste verkeersaders in de auto- en openbaar vervoersstructuur van Emmen. Dat blijft volgens de Bereikbaarheidsvisie en de Mobiliteitsvisie ook zo. De Weerdingerstraat daarentegen wordt mogelijk uit de zogenaamde centrumruit geknipt, waardoor deze een minder prominente rol krijgt.

De toekomstige ontwikkelingen en prognoses laten een forse stijging van verkeer op de Hondsrugweg zien, die echter goed gefaciliteerd wordt door het dubbelbaans profiel met 2 x 2 rijstroken en (deels) een vrijliggende busbaan. De aansluiting van de Westerstraat, immers veruit de belangrijkste toegangsweg voor het plangebied, is een van de kwetsbare schakels. Daarom is er een aparte studie gewijd aan het kruispunt Hondsrugweg – Westerstraat – Westenescherstraat. Hieruit bleek dat zelfs bij een (theoretische) parkeercapaciteit van 700 plaatsen in de garage er géén knelpunt optreedt (bron: Goudappel). Nu de parkeergarage in werkelijkheid een capaciteit krijgt die ca. 30% lager ligt, zal dit zeker geen bereikbaarheids- of capaciteitsproblemen opleveren. Wel moet de verkeersregelinstallatie op de nieuwe situatie worden aangepast.

Overige modaliteiten

Via bushaltes aan de Hondsrugweg, Weerdingerstraat en de Frieslandroute is het gebied goed bereikbaar per openbaar vervoer. De haltes liggen alle binnen maximaal enkele honderden meters loopafstand van het gebied, en worden op werkdagen aangedaan door meer dan 10 bussen per uur, per richting. Dat zijn zowel stads- als streekbussen, waaronder ook de Q-liners (hoogwaardige, rechtstreekse bussen tussen grote kernen, zoals naar Groningen). Het NS-station ligt op circa 650 meter lopen van het plangebied.

Het gebied kan van alle kanten prima worden bereikt per fiets of te voet. Vanaf de westzijde (Hondsrugweg) gebeurt dat via de met VRI geregelde oversteken Westenesscherstraat/Westerstraat en het kruispunt met de Frieslandroute.

Bevoorrading

De bestaande bevoorradingshoven aan de oostzijde van de Westerstraat (achterzijde van de detailhandel aan de Noorderstraat) blijven toegankelijk vanaf de Westerstraat.

Om voor de grootschalige nieuwe commerciële ruimte een doorgaande bevoorradingsroute te creëren is het toegestaan om één extra uitrit op de Hondsrugweg te realiseren. Randvoorwaarde is dat de bevoorrading inpandig plaatsvindt .