direct naar inhoud van 4.3 Verkeersstructuur
Plan: Emmen, Centrum-Oost
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0114.2010040-0703

4.3 Verkeersstructuur

De strategische ligging van Emmen biedt een goede bereikbaarheid van de stad. Emmen is voor het wegvervoer vanuit geheel Europa bereikbaar via de autosnelweg A37, de gedeeltelijk dubbelbaans autoweg N34 en de dubbelbaans Rondweg. Met de voltooiing van het doortrekken van de A37 naar de Duitse grens en verder naar de Autobahn A31 (Ruhrgebied-Bremen) is de bereikbaarheid nog beter geworden. Ook met de aanleg van de autoweg N391 van Emmen naar Ter Apel zijn de verbindingen met name richting het Groningse gebied verbeterd.
In het kader van de wegcategorisering hebben de Rijksweg A37 en de wegen N34, N381 en de N391 een stroomfunctie. Op deze wegen staat de verkeersfunctie centraal. Veruit de meeste wegen in het plangebied zijn aan te duiden als erftoegangswegen. De verblijfsfunctie staat hier centraal. Op deze wegen wordt in principe al het verkeer (auto, (brom)fietsers en voetgangers) gemengd afgewikkeld, zonder specifieke voorzieningen om de diverse vervoerssoorten van elkaar te scheiden. De intensiteit op deze wegen is doorgaans relatief laag. De gebiedsontsluitingswegen ontsluiten de stroomwegen en erftoegangswegen. Deze wegen kennen een snelheidsregime van 60 of 80 km/uur buiten de kom en 50 of 70 km/uur binnen de kom.
Emmen, en in het bijzonder onderhavig plangebied, is per trein goed bereikbaar via de spoorweg Zwolle-Emmen. De aanleg van de spoorlijn van Zwolle, via Emmen, naar Stadskanaal in 1905 door de Noord-Ooster Lokaal Spoorwegmaatschappij (NOLS) heeft hierbij een rol gespeeld. Na 1963 werd Emmen eindstation. Tussen dorp en station ontstond een eerste uitbreidingswijk, in de jaren twintig gevolgd door bebouwing van de zone tussen het spoor en het bosgebied Emmerdennen, dat sinds 1918 onder beheer van Staatsbosbeheer valt. Momenteel bestaat de treindienst nog uit een halfuursdienst. Nadat een aantal infrastructurele aanpassingen aan het spoor zijn verricht zal in de toekomst een kwartiersdienst kunnen worden aangeboden. De Boslaan en de Boermarkeweg vormen belangrijke schakels in het OV-netwerk. Met name het ziekenhuis en het theater De Muzeval zijn uitstekend te bereiken met het Openbaar vervoer.
De Boermarkeweg, de Wolfsbergerweg en de Boslaan (oostelijk deel) zijn aangewezen als gebiedsontsluitingswegen (50 km/uur). Door deze wegen is het plangebied is extern goed ontsloten vanuit het noorden. Via de gebiedsontsluitingswegen Dordsestraat/ VanSchaikweg/ Statenweg/ Boermarkeweg is het plangebied vanuit het zuiden bereikbaar. Op deze wegen waar (meestal vanwege de historische groei) de intensiteiten relatief hoog zijn, zijn gedeeltelijk aparte fietspaden aangelegd. Voorbeelden hiervan zijn de Boslaan en de Statenweg en een deel van de Van Schaikweg. Intern is het plangebied ontsloten via de Hunebaan/ Dennenlaan (noordelijk deel) en de Kerkhoflaan/ Emmalaan/ Veenkamperweg/ Oosterstraat (zuidelijk deel).
Het plangebied wordt doorkruist door een aantal belangrijke fietsroutes, de meeste in oost-westelijke richting. Met name de route vanuit Angelslo richting het centrum over de Angelsloërdijk/Kerkhoflaan is één van de drukst bereden fietsroutes. De kruising met de Boermarkeweg vormt echter een belangrijk verkeersveiligheidsknelpunt. Maatregelen zijn daarom noodzakelijk. Ook de routes vanuit Emmerhout richting het centrum (oude Markeweg) en het station (Boslaan) zijn druk bereden fietsroutes. Ook deze routes kennen een aantal knelpunten op het gebied van de verkeersveiligheid en sociale veiligheid.

4.3.1 Toekomstige verkeersstructuur

Zoals in paragraaf 2.1.5 reeds is beschreven wordt momenteel gewerkt aan het nieuwe Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan (GVVP). Om uitvoering te geven aan de beleidsuitgangspunten wordt ingezet op een aantal te nemen maatregelen. Zo bestaat het voornemen om de fietsroutes richting het centrum van Emmen zowel in kwalitatieve zin als in relatieve zin sterk te verbeteren. Dit houdt in dat onder andere zal worden ingezet op directe en kwalitatief hoogwaardige fietsroutes vanuit de omringende woonwijken richting het centrum. Het is de bedoeling om onder meer de Angelsloërdijk en de Oude Markeweg verder op te waarderen als hoogwaardige fietsroute. Het autoverkeer richting het centrum zoveel mogelijk te bundelen op de route Boermarkeweg-Dordsestraat-Hondsrugweg. Om dit optimaal vorm te geven zal het doorgaande verkeer op de Boslaan en de Van Schaikweg (nu nog als belangrijke ontsluitingswegen aangewezen) zoveel mogelijk ontmoedigd gaan wordend door fysieke maatregelen. Ook is het streven om het huidige sluipverkeer door het plangebied (Veenkamperweg- Kerkhoflaan/ Emmalaan) aan te pakken, figuur 4.3 geeft in beeld de visie van het GVVP weer..
Om de bereikbaarheid van de voorzieningen langs de Boermarkeweg te verbeteren wordt ingezet op het verhogen van de capaciteit van de kruispunten, het terugbrengen van het aantal aansluitingen en het verbeteren van de capaciteit van de inrit van het ziekenhuisterrein. Ter plaatse van de genoemde hoogwaardige fietsroutes bestaat het voornemen om een tweetal fietstunnels te realiseren.

afbeelding "i_NL.IMRO.0114.2010040-0703_0022.jpg"

Figuur 4.3 Visieplaatje uit toekomstig GVVP