direct naar inhoud van 4.1 Algemene planbeschrijving
Plan: Buitengebied, op- en afrit A37 bij Zwartemeer
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0114.2010025-0701

4.1 Algemene planbeschrijving

Het plangebied behelst gronden die een agrarisch gebruik hadden. Op deze gronden was een agrarisch bedrijf gevestigd. Dit bedrijf is uitgekocht om ruimte te maken voor de nieuwe op- en afrit A37 en de bijbehorende voorzieningen, zoals bermen en lichtmasten.

In figuur 4-1 is een afbeelding van de nieuwe op- en afrit weergegeven. De nieuwe op- en afrit is met de rode pijl aangegeven. In de ondergrond is de huidige ligging nog zichtbaar.

afbeelding "i_NL.IMRO.0114.2010025-0701_0004.jpg"

Figuur 4-1: Ligging op- en afrit A37, Zwartemeer.

De aanleiding voor de nieuwe op- en afrit is de opwaardering tot autosnelweg van de rijksweg 37. De huidige afrit voldoet aan de richtlijnen voor Autowegen (ROA) ontwerpsnelheid 100 km/uur. De opwaardering betekent echter dat de ontwerpsnelheid is verhoogd naar 120 km/uur. Binnen de vigerende richtlijnen voor het ontwerp voor Autosnelwegen (ROA Ontwerpsnelheid 120 km/uur) dienen boogstralen te worden toegepast met uitrijhoeken waaraan de huidige op- en afrit niet kunnen voldoen. Dit betekent dat de boogstralen verruimd moeten worden. Er dient daarnaast in acht te worden genomen dat de aansluiting op de onderliggende weg (in dit geval de N379) haaks moet zijn. De aansluiting blijft op de huidige locatie op de N379 met dien verstande dat een rotonde wordt aangelegd uit het oogpunt van veiligheid. De rotonde valt overigens buiten het plangebied van dit bestemmingsplan.

Bij het toepassen van deze boogstralen en uitrijhoeken moeten de op- en afrit deels in noordelijke richting verschuiven. Dit betekent dat het bestemmingsplan herzien dient te worden. De aangewende gronden hebben immers de bestemming "Agrarisch". De gronden hebben in onderhavig bestemmingsplan de bestemming "Verkeer" waarmee de aanleg van de nieuwe op- en afrit en de bijbehorende voorzieningen ook juridisch planologisch toegestaan is.