direct naar inhoud van 2.4 Gemeentelijk beleid
Plan: Nieuw-Weerdinge, Pluimveehouderij Vledders
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0114.2010023-0701

2.4 Gemeentelijk beleid

2.4.1 Structuurvisie gemeente Emmen 2020, veelzijdigheid troef

De structuurvisie Emmen 2020, Veelzijdigheid Troef, is 24 september 2009 vastgesteld. Het document is opgesteld als ruimtelijke vertaling van de ambities gesteld in de Strategienota Emmen 2020, vastgesteld Raad, september 2001. De structuurvisie geeft de hoofdlijnen van de ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente Emmen weer. Tevens dient de structuurvisie om bedrijven, instellingen en andere overheden te stimuleren om passende, gewenste activiteiten en investeringen te doen die aansluiten op de weergegeven ambities en ruimtelijke mogelijkheden. In de structuurvisie wordt de ruimtelijke structuur van 2020 geschetst aan de hand van een aantal thema's, te weten landschap, duurzaamheid, verkeer, werken, wonen, voorzieningen en veiligheid. Voor ieder thema is een hoofdkoers bepaald. Ten aanzien van het thema landschap is het volgende gesteld:

Landschap:
Versterken van het landschap door in te zetten op bebossing van de Hondsrug, het vrijwaren van de steilrand, het koesteren van de openheid, de herkenbaarheid van de kanalenstructuur te vergroten, de beekdalen te herstellen en het gebruik van de essen te vergroten.

In de Structuurvisie wordt landbouw aangewezen als drager van het landschap. Aangegeven wordt dat verwacht wordt dat in de grootschalige en open gebieden de landbouw voldoende mogelijkheden heeft op te schalen: "Aandachtspunt is de inpassing van grotere agrarische bedrijven in het landelijk gebied. Nieuwbouw c.q. vestiging in de als waardevol aangemerkte open ruimte is in principe alleen mogelijk indien er een ruimtelijke en economische meerwaarde is".

De Structuurvisie gaat uit van een lagenbenadering, vanwege de omvang en verschillende landbouwstructuur. Het grondgebied van Emmen is daarbij onderverdeeld in 4 deelgebieden;

  • Deelgebied A (de Monden): dit is het noordoostelijk, veenkoloniale deel van de gemeente. Dit deelgebied kent een sterk agrarisch karakter
  • Deelgebied B: de kern Emmen en de directe omgeving. Dit is het uitloopgebied van de stad. Grootschalige landbouw in dit gebied is minder wenselijk
  • Deelgebied C: Dit deelgebied ligt ten zuiden van de A37 en kan getypeerd worden als ontwikkelingsgebied voor bedrijven, glastuinbouw en grootschalige landbouw
  • Deelgebied D: Dit is de zuidrand van de gemeente die zich kenmerkt door kleinschalig landschap met veel grasland en de aanwezigheid van natuurwaarden (Bargerveen, Schoonebeeker Diep). Landbouw gaat hier samen met recreatie, natuur en landelijk wonen.

Het gebied van deze planherziening valt in deelgebied A. In de Monden, en met name rondom een aantal kleinere kernen, is de schaalgrootte van bedrijven relatief klein; waardoor de uitgangssituatie ten aanzien van de opvolging relatief minder gunstig is.

Het gebied tussen de Duitse grens en het (Verlengde) Oosterdiep en het gebied ten noorden van (Nieuw) Weerdinge, waar het plangebied in ligt, maakt nieuwe ontwikkelingen mogelijk, mits vooraf visievorming in het gebied heeft plaatsgevonden ten aanzien van de ruimtelijke kwaliteit en de openheid in het bijzonder rekening wordt gehouden met behoud van de openheid.

De structuurvisie verwacht een halvering van arbeidsplaatsen en bedrijven dat betekent echter niet de helft van de grond in 2020 niet meer gebruikt wordt. Verreweg de meeste grond wordt overgenomen door bedrijven die moeten opschalen om een kwaliteits- en efficiencyslag te kunnen maken. Het stoppen van bedrijven en een doorgaande schaalvergroting bij de blijvers leidt tot een constante noodzaak tot optimalisatie van de landbouwstructuur (verkaveling, ontsluiting).

Schaalvergroting biedt in de gebieden waar landbouw het primaat heeft tot 2020 voldoende perspectief. Veruit het grootste deel van het agrarisch oppervlak blijft zo behouden en onderhouden. Schaalvergroting betekent dat de bedrijfsgrootte fors groeit, wat kan leiden tot grotere bouwblokken dan waaraan we gewend zijn. Dit vraagt inzet van de gemeente om na te denken over de locatiekeuze, vormgeving en landschappelijke inpassing van deze bedrijven.

In dit plan is rekening gehouden met de locatiekeuze, vormgeving en landschappelijke inpassing. De stallen worden op gegroepeerd geplaatst naast de twee al reeds bestaande stallen aan de Vledders. Door middel van het aanplanten van groen zullen de gebouwen minder zichtbaar zijn en in het landschap opgaan.

2.4.2 Vigerende bestemmingsplan

In de jaren tachtig van de vorige eeuw is voor het landelijk gebied in de gemeente Emmen het bestemmingsplan "Buitengebied Gemeente Emmen" opgesteld. Dit bestemmingsplan is door de raad van Emmen vastgesteld op 16 juli 1987 en gedeeltelijk goedgekeurd door Gedeputeerde Staten van Drenthe in 1988.

Op 17 mei 1991 hebben burgemeester en wethouders van Emmen het plan tot gedeeltelijke wijziging van het bestemmingsplan "Buitengebied Gemeente Emmen" ten behoeve van de oprichting van een te verplaatsen mestkuikenbedrijf aan de Vledders te Nieuw-Weerdinge vastgesteld. In dit plan hebben de gronden aan de Vledders 44 de bestemming agrarisch bouwperceel A (grondgebonden en niet-grondgebonden) gekregen.

In 1999 is de partiƫle herziening van het bestemmingsplan "Buitengebied Gemeente Emmen" tot stand gekomen. Totstandkoming vond primair plaats in verband met gewijzigde ruimtelijke inzichten op het gebied van natuur, milieu en dierengezondheid.

De gronden aan de noordzijde van de Vledders hebben binnen het bestemmingsplan "Partiƫle herziening Buitengebied gemeente Emmen" de bestemming "Niet grondgebonden agrarisch bedrijf" gekregen. De te bouwen opslagloods ligt buiten het op de plankaart aangegeven bouwperceel. Het deel buiten het bouwperceel heeft de bestemming "Agrarisch gebied (zonder bouwperceel)". Het bouwplan past niet binnen deze bestemming en is derhalve in strijd met het geldende planologisch toetsingskader.

De gronden aan de zuidzijde van de Vledders hebben volgens het vigerende bestemmingsplan "Buitengebied Gemeente Emmen" de bestemming "Agrarisch gebied (zonder bouwperceel)" en zijn in gebruik als akkerbouwland. Ook hiervoor geldt dat het bouwplan past niet binnen deze bestemming en is derhalve in strijd met het geldende planologisch toetsingskader.

Medewerking aan het bouwplan is alleen mogelijk met een herziening van het bestemmingsplan. Het gebruik van de wijzigingsmogelijkheid in het bestemmingsplan "Buitengebied Gemeente Emmen" is niet mogelijk, gezien de omvang van de bouwpercelen. Artikel 2.35 lid 2 geeft Burgemeester en Wethouders de mogelijkheid het bouwperceel te vergroten tot een maximale oppervlakte van 1,5 hectare. De oppervlakte van de bouwpercelen gezamenlijk is groter dan 1,5 hectare, namelijk 2,5 hectare. Vergroting is uit het oogpunt van de toekomstige bedrijfsvoering noodzakelijk.

De gemeente Emmen heeft geconstateerd dat de intensieve veehouderijen in haar gemeente tegen de grens aanliepen van het ruimtelijk beleid. Door allerhande marktontwikkelingen is er sprake van een schaalvergroting bij de intensieve veehouderijen. Het ruimtelijk kader kon deze schaalvergroting niet inwilligen. De gemeente Emmen heeft daarop de beleidsnotitie 'Verruiming Agrarische Bouwpercelen Intensieve Veehouderijen' opgesteld; door de gemeenteraad vastgesteld op 27 september 2007. In deze notitie heeft zij het kader aangegeven waaraan getoetst dient te worden, om medewerking te kunnen verlenen aan vergroting van het bouwperceel boven de maximale maat van 1,5 hectare. Binnen de bestemming POP II zone I is, bij een ligging in het buitengebied, een vergroting mogelijke tot een omvang van 2,5 hectare, waarbij maximaal 60 % van het bouwperceel als staloppervlakte mag dienen (15.000 m2).

Aan de vergroting is een aantal nadere eisen verbonden. Ten eerste dient de locatie gelegen te zijn in een zogenaamd A dan wel C gebied uit de Landbouwnota van de gemeente Emmen. De gebieden A dan wel C zijn de gebieden waar de landbouw een schaalvergroting door kan maken. Het onderhavige plan is gelegen in een gebied dat is aangemerkt als A gebied (zie hiervoor onder 4.3.1).

Daarnaast dient er een bedrijfskundige noodzaak te zijn voor het vergroten van het bouwperceel boven de maat van 1,5 hectare. Zonder de schaalvergroting die nu gevraagd wordt zal het toekomstperspectief voor de heer Haan en voor de volgende generatie veel minder zijn.

De schaalvergroting van het bedrijf en het bedrijf zelf past in het landschap. Tevens is er sprake van een passende situering ten opzichte van de bestaande verkavelingsstructuur. Om de impact van het bedrijf op de omgeving verder te verminderen is onderzoek gedaan naar de gevolgen voor landschap en cultuurhistorie.

De gemeente Emmen heeft samen met de waterschappen Hunze & Aa's en Velt & Vecht, de Provincie Drenthe en de Waterleidingmaatschappij Drenthe een gemeentelijk waterplan ontwikkelt. Het doel van het 'Waterplan Emmen' is te komen tot een breed gedragen visie en aanpak voor het toekomstige waterbeheer in de gemeente Emmen en het verbeteren van de samenwerking tussen de deelnemende partijen. Het waterplan vormt de basis voor het opstellen van watertoetsen. Er worden niet alleen doelen beschreven, ook zijn afspraken gemaakt tussen alle betrokkenen in het waterbeheer over de te nemen maatregelen.