direct naar inhoud van 2.4 Gemeentelijk beleid
Plan: Emmen, Noorderplein e.o.
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0114.2010021-0701

2.4 Gemeentelijk beleid

2.4.1 Structuurvisie gemeente Emmen 2020, veelzijdigheid troef

De structuurvisie Emmen 2020, Veelzijdigheid Troef, is 24 september 2009 vastgesteld. Het document is opgesteld als ruimtelijke vertaling van de ambities gesteld in de Strategienota Emmen 2020, vastgesteld Raad, september 2001. De structuurvisie geeft de hoofdlijnen van de ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente Emmen weer. Tevens dient de structuurvisie om bedrijven, instellingen en andere overheden uit te nodigen tot en te stimuleren om passende, gewenste activiteiten en investeringen te doen die aansluiten op de weergegeven ambities en ruimtelijke mogelijkheden. In de structuurvisie wordt de ruimtelijke structuur van 2020 geschetst aan de hand van een aantal thema's, te weten landschap, duurzaamheid, verkeer, werken, wonen, voorzieningen en veiligheid. Voor ieder thema is een hoofdkoers bepaald. Voor de locatie Noorderplein e.o. zijn de volgende thema's relevant:

Thema   Koers  
Verkeer   Voor de externe bereikbaarheid wordt ingezet op verdubbeling van de N34 (Emmen-Zuid tot Emmen-centrum) en de N862 en optimalisering van het spoor naar Zwolle en Twente.
Interne bereikbaarheid: opwaarderen van de Rondweg door de stroomfunctie te verbeteren en onderzoek doen naar de verbeteropties van de Hondsrugweg.  
Werken   Naast de geplande uitbreidingen tot 2015 zijn geen nieuwe uitbreiding van bedrijventerreinen. Voor woonwerkcombinaties is behalve op de Meerdijk op termijn ruimte langs de as naar Nieuw Amsterdam, op Pollux IV en in Emmer-Compascuum (mits passend binnen de milieucontouren). Voor kantoren en zorg ('cure') wordt aangesloten op bestaande plannen en locaties. Ingezet wordt op een verknoping van nieuwe en aanwezige leisurevoorzieningen. Voor wat betreft glastuinbouw vindt inzet plaats op herstructurering van oudere delen. Omstreeks 2012 wordt de ruimtevraag naar glastuinbouw opnieuw in beeld gebracht. Daarbij past ook bezinning op mogelijk andere functies in het Rundedal. Tenslotte de koers voor de landbouw: schaalvergroting in landbouwgebieden (zone 1 en 2 uit het POP) mogelijk maken in aansluiting op het landschap. Daar waar de landbouw in de knel komt wordt ingezet op alternatieven.
 
Voorzieningen   Inzet op versterking van de centrumfunctie van Emmen en behoud bestaande ruimtelijke structuur niet-commerciële voorzieningen. Bij natuurlijke wijzigingsmomenten inzetten op versterking van de kwaliteit en efficiënte bundeling.  
2.4.2 Masterplan Emmen Centrum 2020

Ten behoeve van de ontwikkelingen in het centrum is het visiedocument Masterplan Emmen Centrum 2020 (MEC 2020) opgesteld. Dit document geeft richting aan de visie van de gemeente op het centrumgebied van de toekomst. De ontwikkelingsvisie is gebaseerd op drie thema's, namelijk binnenstad, landschap en leisure. De binnenstad omdat meer stedelijkheid het duidelijkst zichtbaar is in de te maken keuzes voor het hart van het stedelijk centrum. Alle samenhangende activiteiten moeten leiden tot een compacte (op loopafstand bereikbare) en aantrekkelijke omgeving. Het landschap staat voor de essen en de bossen. Het idee van open groene stad moet weer leidraad zijn voor de toekomst. Leidraad voor een stad waar de landschappelijke elementen een plek krijgen en waarin openbare gebouwen in een parkachtige omgeving staan. Leisure vormt één van de steunpilaren van de toekomstige economie. Het is een verzamelterm voor zaken die te maken hebben met recreatie en vrije tijd. Het gaat daarbij om een prettige vorm van ontmoeting en beleving waarbij sprake moet zijn van een aangenaam verblijf en een aantrekkelijke openbare ruimte. Dat hierin een samenspel moet ontstaan met het Noorder Dierenpark ligt voor de hand.

2.4.3 Hoogbouwvisie

Emmen kan haar ambitie om te komen tot een meer stedelijk centrum in combinatie met haar motto 'Open Groene Stad' niet realiseren zonder hoogbouw. Om die reden is op 26 juni 2008 de hoogbouwvisie voor het Centrum van Emmen vastgesteld. In deze visie worden op hoofdlijnen verschillende locaties aangewezen waar hoogbouw gewenst is. In de hoogbouwvisie wordt een onderscheid gemaakt tussen L- gebieden en een tweetal XL- gebieden. De L- gebieden bestaan uit hoogbouw tussen de 25 en 50 meter die gesitueerd wordt op de hoogdynamische kruising van wegen. De XL- gebieden/ concentraties zullen bestaan uit hoogbouw variërend tussen de 50 en 80 meter. De nadere precisiering van de bouwhoogten vindt in een later stadium plaats en zal in samenhang met de omgeving plaatsvinden. Hierbij zal tevens gekeken worden naar de gewenste onderlinge interactie tussen de hoogbouw. Het plangebied is gelegen in een gebied dat is aangewezen als XL gebied, maar vooralsnog wordt hier geen invulling aan gegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0114.2010021-0701_0005.png"

Figuur 2-1: L en XL- gebieden.

2.4.4 Verkeersbeleid

Het gemeentelijk verkeersbeleid is verwoord in het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) 'Emmen Bereikbaar en duurzaam veilig'. Dit plan is vastgesteld in 2000. In 2010 zal het beleidsplan worden geactualiseerd, tot die tijd blijft het bestaande GVVP van kracht.

Onderdeel van het verkeersbeleid wordt gevormd door de uitgangspunten van Duurzaam Veilig. De gemeente Emmen ondersteunt net als bijna alle andere wegbeheerders van Nederland deze uitgangspunten. Dit is bekrachtigd door een landelijk convenant te ondertekenen. Duurzaam Veilig is een systeembenadering met als doel een optimale afstemming te bereiken tussen de functie van de weg, de vormgeving en het gebruik ervan door de weggebruiker. Hiermee wordt beoogd onbedoeld gebruik van de weg, conflicten met hoge snelheids- en richtingsverschillen, alsmede onzeker gedrag te voorkomen.

Onderdeel van Duurzaam Veilig is een categoriseringsplan waarin alle wegen worden onderscheiden in categorieën met een herkenbare functie en inrichting. In het categoriseringsplan worden twee functies onderscheiden: wegen met een verkeersfunctie en wegen met een verblijfsfunctie.

Het huidige beleid ten aanzien van parkeren is opgenomen in de parkeerbeleidsnota 'Parkeerbeleid in samenspel" uit 1999. In 2010 zal het parkeerbeleid worden herzien in een geactualiseerde parkeerbeleidsnota. Uitgangspunt in deze nota is dat voor parkeren bij nieuwe ontwikkelingen moet worden voldaan aan de meest recente parkeercijfers die door het CROW zijn uitgegeven. Vooruitlopend op deze geactualiseerde parkeernota worden deze recente kencijfers gehanteerd omdat deze beter aansluiten bij de dagelijkse praktijk.

Op dit moment is de gemeente Emmen dus bezig met het opstellen van nieuw parkeerbeleid. Er is onder andere een concept bereikbaarheidsvisie en maatregelenpakket Emmen-centrum in voorbereiding waarin een beeld wordt geschetst hoe de bereikbaarheid van Emmen-centrum de komende jaren zou kunnen worden verbeterd. Tevens is er een ontwerp beleidsstuk met beleiduitgangspunten parkeren Emmen 2010-2020 opgesteld. Hierin worden een aantal doelstellingen en beleidsinstrumenten geformuleerd om de visie ten aanzien van parkeren en bereikbaarheid vorm te geven. Deze beleidstukken zijn nog niet vastgesteld en derhalve wordt hier in deze toelichting niet nader op ingegaan.

2.4.5 Welstandsbeleid / beeldkwaliteitplan (zie welstandsnota)

Bouwwerken moeten voldoen aan "redelijke eisen van welstand". Een zogenaamde Welstandscommissie toetst aan vooraf vastgestelde criteria of bouwplannen hieraan voldoen. Het college van Burgemeester en Wethouders heeft in 2004 een Welstandnota laten maken, waarin staat hoe bouwplannen worden getoetst. De gemeenteraad heeft de nota vastgesteld. De gemeente is in deze nota verdeeld in verschillende gebieden. Per gebied verschillen de eisen. Zo is er een verschil tussen de eisen voor het bouwen op een industrieterrein en het bouwen in een woonwijk/woonbuurt. Daarnaast zijn er standaard criteria opgesteld voor veel voorkomende lichtvergunningplichtige bouwwerken, zoals aanbouwen en uitbouwen bij woningen. Deze criteria worden loketcriteria genoemd. Voldoen bouwplannen in deze categorie aan de criteria, dan worden ze niet aan de welstandcommissie voorgelegd. Van tevoren is dus bekend welke welstandnormen voor een specifieke bouwlocatie of een specifiek bouwwerk gelden. Een bouwer of architect kan dus vooraf rekening houden met de toetsing door de welstandscommissie.

Momenteel wordt er gewerkt aan een vernieuwing van het welstandsbeleid. Doel van de vernieuwing is om de vooraf gestelde criteria nog helderder te maken voor de gebruikers van de welstandsnota. De ontwerp-welstandsnota “Koers op kwaliteit”http://www.emmen.nl/fileadmin/files/www.emmen.nl/Tekstpaginas/Wonen_en_leven/Wonen/Welstandnota_burgers.pdf heeft vanaf 3 maart zes weken ter inzage gelegen.

Het plangebied uitbreiding bibliotheek valt in de nieuwe Welstandsnota binnen het gebied met uitgebreide welstandstoetsing. Voor de welstandscriteria binnen dit gebied wordt verwezen naar de Welstandsnota.

2.4.6 Concept Werklocatievisie Emmen 2010-2020

De gemeente is bezig met het opstellen van een Werklocatievisie Emmen 2010-2020. De Werklocatievisie 2020 bestaat uit twee delen, die in onderlinge samenhang zijn onderbouwd en opgesteld: een detailhandelsstructuurvisie en een bedrijventerreinenstructuurvisie. Beide zijn een uitwerking op onderdelen van de Structuurvisie 2020 Veelzijdigheid Troef.

Omdat detailhandel en bedrijventerreinen steeds meer overlap vertonen is ervoor gekozen om voor beide onderwerpen in onderlinge samenhang beleid te formuleren. Gezien deze visie nog niet is vastgesteld wordt in deze toelichting niet nader ingegaan op dit beleidsstuk.