direct naar inhoud van 2.5 Gemeentelijk beleid
Plan: Emmen, De Verbinding
Status: Vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0114.2010017-0701

2.5 Gemeentelijk beleid

2.5.1 Ruimtelijk / economisch beleid

Structuurvisie gemeente Emmen 2020, Veelzijdigheid Troef

Op 24 september 2009 heeft de gemeenteraad de Structuurvisie gemeente Emmen 2020, Veelzijdigheid Troef vastgesteld. De structuurvisie vormt het ruimtelijk raamwerk waarin de afstemming tussen functies, gebieden en plannen plaatsvindt. De belangrijkste uitgangspunten en ontwikkelingprincipes voor de ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente Emmen bestaan uit “kwaliteit voor kwantiteit” en “keuze voor een duurzame inrichting van de ruimte”.

De structuurvisie geeft de hoofdlijnen van de ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente Emmen weer. Tevens dient de structuurvisie om bedrijven, instellingen en andere overheden uit te nodigen tot en te stimuleren om passende, gewenste activiteiten en investeringen te doen die aansluiten op de weergegeven ambities en ruimtelijke mogelijkheden. De structuurvisie bevat de belangrijkste ruimtelijke elementen van de diverse gemeentelijke nota's en werkt principes/opgaven uit vanuit andere bestuurslagen. De ambities waar Emmen aan wil werken luiden als volgt:

  • méér en andere werkgelegenheid;
  • inzetten op een bevolkingsgroei richting 120.000 inwoners;
  • Emmen, stedelijk centrum van en voor de regio;
  • een optimale bereikbaarheid van Emmen via de A37, de N34 en het spoor.

Conform het Masterplan Emmen Centrum 2020 wordt het hart van Emmen verder uitgebouwd met stedelijke woonmilieus, winkels met nationale uitstraling, kantoren en leisurevoorzieningen. Eén van de belangrijkste opgaven in het centrum vormt de verplaatsing van de gehele dierentuin naar de locatie op de es. In combinatie met het theater ontstaat hier een recreatieve trekker van formaat.

In de structuurvisie wordt tevens gerefereerd aan de barrièrewerking van de Hondsrugweg. Doordat de weg tegelijkertijd een stroomfunctie voor doorgaand verkeer en een ontsluitingsfunctie voor het centrum vervult, kent de weg een hoge verkeersintensiteit, die in 2020 mogelijk toeneemt tot 30.000 motorvoertuigen per etmaal. Naast het verbeteren van het verkeersnetwerk - hetgeen in het kader van het Gemeentelijk verkeer en vervoersplan wordt onderzocht - dient de barrièrewerking van deze weg te worden verminderd. Het project 'De Verbinding' is de uitwerking van deze beleidskeuze.

Masterplan Emmen Centrum

De gemeente Emmen heeft een masterplan ontwikkeld om haar (regionale) centrumfunctie te versterken. Het masterplan heeft een tijdshorizon tot 2020 en voorziet in circa 1000 woningen, circa 22.500 m² bedrijfsvloeroppervlak en circa 10.000 m² detailhandel.

Het centrum van Emmen is belangrijk voor de economische ontwikkeling van Zuidoost-Drenthe. Emmen-Centrum heeft een stedelijk karakter en biedt een breed scala aan voorzieningen. Daarnaast is het één van de grootste centra van het landsdeel Noord-Nederland. Het stimuleren van de centrumfunctie van Emmen geeft een sterke impuls aan de ontwikkeling van wonen, werken, bedrijvigheid en toerisme in de regio en ver daarbuiten.

De raad van de gemeente Emmen heeft in 2003 het Visiedocument Masterplan Emmen-Centrum 2020 (MEC) vastgesteld. Daarin wordt een visie gegeven op de toekomstige economische, ruimtelijke en maatschappelijke ontwikkeling van Emmen-Centrum. Deze visie is verder uitgewerkt in het gebiedsprogramma MEC 2020. Het gebiedsprogramma MEC 2020 beschrijft de periode van 2005 tot en met 2020 en geeft een samenhangend overzicht van de gewenste ontwikkelingen op het gebied van vastgoed en openbaar gebied. De herontwikkeling van het centrumgebied maakt deel uit van het Masterplan Emmen-Centrum.

2.5.2 Verkeersbeleid

Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan (2000)

Het huidige Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan (GVVP) is vastgesteld in 2000. Centraal in het gemeentelijk verkeers- en vervoersbeleid staan bereikbaarheid en verkeersveiligheid (duurzaam veilig). Bereikbaarheid gaat zowel om externe bereikbaarheid - de bereikbaarheid van het stedelijk centrum Emmen in een grensoverschrijdende regio - als interne bereikbaarheid - de bereikbaarheid van centrum, woonwijken en bedrijventerreinen binnen de gemeente. Centrale doelstelling van het GVVP is:

  • de realisering van een efficiënt, veilig en duurzaam personen- en goederenvervoer;
  • het streven naar de verbetering van de bereikbaarheid binnen de randvoorwaarden die uit een oogpunt van leefbaarheid daaraan worden gesteld.

Emmen huisvest een aantal belangrijke recreatieve trekkers. Bereikbaarheid, parkeerfaciliteiten en bewegwijzering zijn belangrijke dragers voor een geslaagd recreatiebeleid. Het parkeerbeleid gaat uit van het beperken van het langparkeren in het centrum. Voor langparkeren zijn drie parkeerterreinen aangewezen:

  • parkeerterrein Centrum-noord, nabij de Frieslandweg;
  • parkeerterrein Centrum-zuid, bij de Hondsrugweg/Ermerweg;
  • parkeerterrein Centrum-Oost, bij het Eden hotel.

Momenteel wordt er gewerkt aan het opstellen van een nieuw Gemeentelijk Verkeer en Vervoer Plan. Tevens is de gemeente bezig met het opstellen van nieuw parkeerbeleid. Indien dit beleid gevolgen heeft voor het voorliggend bestemmingsplan, wordt daar in een later stadium van de planvorming rekening mee gehouden.

2.5.3 Welstandsbeleid

Welstandsnota

De gemeente Emmen is op dit moment bezig met het opstellen van een geactualiseerde welstandsnota. Voor dit specifieke project zijn in samenwerking met de provincie uitgangspunten ten aanzien van de ruimtelijke kwaliteit vastgelegd. Deze uitgangspunten zijn gebaseerd op de doelstellingen ten aanzien van ruimtelijke kwaliteit uit de Provinciale Omgevingsvisie en vormen het toetsingskader voor de welstand. De uitgangspunten worden beschreven in paragraaf 5.2 van deze toelichting.

Hoogbouwvisie

De hoogbouwvisie is een uitwerking van het Masterplan Emmen-Centrum 2020. Het is een stap tussen het MEC 2020 en de concrete projecten in. In deze hoogbouwvisie wordt een methodiek ontwikkeld om te bepalen of, waar en onder welke voorwaarden hoogbouwinitiatieven binnen Emmen een vervolg kunnen krijgen. Hierdoor kunnen nieuwe ontwikkelingen in een bredere context geplaatst worden. De hoogbouwvisie heeft als doel:

  • in driedimensionale zin richting en vorm geven aan de ambities van de stad, waarbij de kwalitatieve en fysieke stedelijkheid vergroot wordt;
  • richtinggevende kaders leveren voor toekomstige en reeds in ontwikkeling zijnde ontwikkelingsplannen;
  • gebruikt te kunnen worden om (hoogbouw)initiatieven op hoofdlijnen te kunnen toetsen.
2.5.4 Toeristisch beleid

Toeristisch Recreatief Ontwikkelingsplan

Het gemeentelijk beleid ten aanzien van de sector toerisme en recreatie is vastgelegd in het Toeristisch Recreatief Ontwikkelingsplan (TROP). Het TROP 2010-2015 geeft het gemeentelijk toeristisch beleid voor de komende vijf jaar weer.

De grootschalige ontwikkelingen als het Atalantaproject en de gebiedsontwikkeling van de vaarverbinding Erica - Ter Apel / Runde bieden grote kansen voor de ontwikkeling van de gehele toeristische sector in de regio Emmen. De opgave voor de periode 2010-2015 is het optimaal benutten van deze kansen, waarbij de ontwikkeling en vermarkting van het toeristisch totaalproduct Emmen centraal staat. Het TROP 2010-2015 bestaat uit een visiegedeelte en een concreet uitvoeringsprogramma.