direct naar inhoud van 4.3 Verkeersstructuur
Plan: Nieuw - Amsterdam, Vaart Zuidzijde 1
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0114.2010016-0701

4.3 Verkeersstructuur

Autoverkeer

Verkeer van en naar de woonwijken van Nieuw-Amsterdam wordt ook voor een groot deel afgewikkeld via de Schooldijk. Het meeste verkeer wordt vervolgens afgewikkeld via de Vaart in oostelijke en westelijke richting. De noordzijde van de Vaart geeft langs twee verschillende routes aansluiting op de A37. Regionaal verkeer richting het zuiden zal voornamelijk worden afgewikkeld via de Zijtak en verder via de N853.

Zowel de Schooldijk als de Vaart Zuidzijde zijn ingericht als 30-km-zone.

Fietsverkeer

De wegen in de omgeving van het plangebied zijn geschikt als fietsroute. Zowel de Schooldijk als de Vaart Zuidzijde zijn ingericht als 30-km-zone.

Openbaar vervoer

Op korte afstand lopen van het plangebied bevindt zich het treinstation van Nieuw-Amsterdam. Dit station heeft een goede verbinding met steden Coevorden en Emmen. Er stoppen in beide richtingen twee treinen per uur.

Parkeren

In de omgeving van het plangebied zijn voornamelijk vrijstaande woningen gelegen waarbij op eigen terrein wordt geparkeerd. Verder zijn langs de Vaart Zuidzijde parkeerplaatsen gesitueerd die deels worden benut door kantoorpanden in deze straat. Naast een aantal parkeerplaatsen bij het nabijgelegen Van Gogh-huis is van openbare parkeervoorzieningen op korte afstand verder geen sprake.