direct naar inhoud van 4.3 Verkeersstructuur
Plan: Emmen, Angelslo
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0114.2010008-0701

4.3 Verkeersstructuur

4.3.1 Fietsverkeer

Voor langzaam verkeer zijn er aparte fietspaden aangelegd in het ruime groen langs de Statenlaan. Deze paden sluiten enerzijds aan op de fietspaden langs de Rondweg en vormen anderzijds via de Van Schaikweg of de Angelsloerdijk de verbinding met respectievelijk wijken als Bargeres en het industriegebied Bargermeer en het centrum. Daarnaast is er het 'centrale fietspad' tussen de wijken Angelslo en Emmerhout. Vanuit de aangrenzende buurten vormen korte doorsteken de verbinding met deze centraal gelegen fietsroute. Binnen de buurten zelf zijn vanwege de verkeersluwe opzet geen aparte fietspaden aangelegd. Wel vormen fietspaden door het groen de belangrijkste verbindingen tussen de verschillende buurten.

4.3.2 Parkeren

Voor het stallen van de auto zijn zowel parkeerplaatsen aangelegd als garageblokken gebouwd. Deze garages zijn in de oudste delen van de wijk (ten noorden van de Statenlaan) geconcentreerd aan het begin van de woonstraten Ten zuiden van de Statenlaan liggen de garages ook verder het woonbuurtje in. Het parkeren is voorts geconcentreerd langs de hoofdontsluiting van de buurt en in de woonstraten. Veel woningen staan niet direct aan deze straten, maar zijn ontsloten via een woonpad. Dit heeft tot gevolg dat bij een groot deel van de woningen de auto niet direct voor de eigen voordeur kan worden geparkeerd. Dit leidt op een aantal plekken tot een verhoging van de parkeerdruk, die door bewoners wordt gevoeld als een tekort aan parkeerruimte.