direct naar inhoud van 4.11 Verkeer
Plan: Buitengebied Emmen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0114.2009072-0710

4.11 Verkeer

De wegen in het buitengebied zijn als volgt bestemd:

  • Verkeer - Auto(snel)weg: A37, N34 en N391;
  • Verkeer - Wegen: de wegen, fietspaden, voetpaden en straten met hoofdzakelijk een functie voor het doorgaande verkeer.

Aan de verschillende wegen is een dwarsprofiel gekoppeld. De dwarsprofielen geven de inrichting weer van de verschillende wegen in het plangebied. In de planregels is voor beide bestemmingen vastgelegd dat het aantal rijstroken van wegen niet mag worden vergroot indien dit tot een verhoging van het aantal gehinderden tot gevolg heeft, dan wel de voorkeursgrenswaarde of hogere verkregen grenswaarde op grond van de Wet geluidhinder hierdoor wordt overschreden.

Bestaande vrijliggende fiets- en voetpaden liggen binnen de agrarische-, natuur-, of bos- (gebieds)bestemmingen. Het aanleggen van nieuwe fiets- of voetpaden en het verharden van wegen is omgevingsvergunningplichtig.

In de omgeving van Schoonebeek liggen een aantal zogenaamde "NAM-wegen". Deze wegen hebben geen openbare functie maar dienen alleen als ontsluitingsweg voor de winlocaties. De wegen zijn op de verbeelding nader aangeduid.

Tot slot zijn de spoorwegverbindingen Zwolle-Emmen en het spoorlijntje naar Zandpol bestemd als Verkeer-Spoorverkeer.

Luchtverkeer
De Wet luchtvaart kent een indeling voor verschillende soorten luchtvaarthavens. De wet maakt een onderscheid in drie typen luchthavens. De provincie Drenthe is bevoegd gezag. De gemeente Emmen kent alleen luchthavens waarop de luchthavenregeling van toepassing is. Voor deze luchthavens geldt geen ruimtelijke beperkingen voor bijvoorbeeld geluid en veiligheid.

In de gemeente Emmen zijn drie luchthavenregelingen van toepassing:

  • Aan Kanaal B ZZ 3-5 in Emmer-Compascuum ligt de enige helihaven van de gemeente Emmen (Heli Holland). Deze is in de jaren '90 van de vorige eeuw gerealiseerd via een artikel 19 WRO-procedure en is nu opgenomen in het bestemmingsplan.
  • Kanaal B NZ 77 te Emmer-Compascuum, kadastraal bekend gemeente Emmen, sectie AB, nummer 00196. Het betreft hier een luchthaven voor Micro Light Aeroplanes (MLA's). Deze luchthaven is specifiek aangeduid op de verbeelding.
  • Siepeldijk ong. te Nieuw-Amsterdam, kadastraal bekend gemeente Emmen, sectie AG, nummer 00524. Het betreft hier een luchthaven voor schermvliegtuigen met hulpmotor. Deze luchthaven is specifiek aangeduid op de verbeelding.

De provincie Drenthe heeft in de besluiten over de luchthavenregelingen voorwaarden verbonden aan het gebruik van de luchthavens.

Laagvliegroute
In Nederland wordt een onderscheid gemaakt tussen een laagvliegroute voor militaire transport- en jachtvliegtuigen en laagvlieggebieden voor militaire helikopters. Deze gebieden worden aangewezen door het ministerie van Defensie. In de gemeente Emmen ligt alleen een laagvliegroute voor militaire transport- en jachtvliegtuigen. Voor helikopters (Heli Holland) geldt geen formele laagvliegroute/ -gebied.

Binnen de laagvliegroute mag de hoogte van gebouwen en andere bouwwerken niet meer dan 40 meter bedragen. Op de verbeelding is de laagvliegroute aangeduid als "Luchtvaartverkeerzone - laagvliegroute" waarin een regeling is opgenomen dat de hoogte van gebouwen en andere bouwwerken niet meer dan 40 meter mag bedragen.