direct naar inhoud van 4.3 Verkeersstructuur
Plan: Emmen, Het Hoge Loo
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0114.2009068-0701

4.3 Verkeersstructuur

De wijk wordt begrensd door een tweetal wegen te weten de Hondsrugweg en Dordssestraat welke belangrijke verkeersaders van en naar het centrum van Emmen zijn. Deze wegen zijn als tweebaans wegen aangelegd om zo een goed mogelijke doorstroming mogelijk te maken.
Om de wijk met de auto te benaderen zijn er twee mogelijkheden: via de Noordbargerstraat vanaf de Dordestraat en via de Bargermeerweg vanaf de Dordsestraat. De entree op de kruising van de Noordbargerstraat met de Dordsestraat is de meest belangrijke entree van de wijk. Deze kruising staat ook in directe verbinding met de Wilhelminastraat welke een directe toegang naar het centrum geeft. Opvallend is dat de ligging van de kruising op de Dordssestraat en de Noordbargerstraat een terugliggende ligging heeft. De Noordbargerstraat oogt als een doorgaande weg, hoewel de straat de functie al enige tijd niet meer heeft. Hierbij is de vroegere kruising van de Noordbargerstraat met de Hondsrugweg voor de auto vanuit de wijk dichtgezet en alleen nog maar toegankelijk voor fietsers en voetgangers. In het Gemeentelijk Verkeers en Vervoers Plan zijn alle wegen in de wijk, benoemd tot Erftoegangsweg B. Dit betekent dat er in de wijk een snelheidsregime van 30 km/h geldt.
Door de wijk lopen een tweetal zeer belangrijke fietsroutes, namelijk langs de Eigenhaardweg en de Noordbargerstraat. Deze langzaam verkeerroutes langs de Eigenhaardweg en de Noordbargerstraat zijn historische toegangswegen naar het centrum. De route langs de Eigenhaardweg wordt zeer intensief gebruikt door scholieren. De Noordbargerstraat is vooral een aantrekkelijke fietsroute doordat de kruising op de Hondsrugweg en de Noordbargerstraat voor autoverkeer dichtgezet is. Omdat de Noordbargerstraat vroeger een doorlopende functie had, en de kruising ook hierop gedimensioneerd was, is het wegprofiel voor het huidige gebruik overgedimensioneerd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0114.2009068-0701_0021.jpg"

Figuur 4.6: Infrastructuur

4.3.1 Parkeren

In de huidige maatschappij speelt de automobiliteit een steeds grotere rol. Het gebruik van de auto neemt toe en ook het aantal auto's per huishouden blijft voortdurend stijgen. De nog vast te stellen nieuwe gemeentelijke parkeernota speelt hierop in door voor nieuw ontwikkelingen te werken met een parkeernorm tot maximaal 2,2 parkeerplaatsen voor woningen in het dure segment, 1,9 parkeerplaatsen voor het middensegment en 1,7 parkeerplaatsen voor goedkopere woningen. Dit is conform de landelijke richtlijnen van het CROW. De wijk 't Hoge Loo is een bestaande wijk gerealiseerd in een tijdsperiode dat nog niet iedereen in bezit was van een auto. Hierdoor zijn de parkeervoorzieningen beperkt in de wijk. Voornamelijk in het zuidelijk gedeelte van de wijk zijn zelfs geen voorzieningen voor parkeren opgenomen. Het parkeren wordt in de wijjk dan ook vooal opgelost op eigen terrein. Vooral in het noordelijk deel van de wijk waar de voorzieningen te vinden zijn, zijn parkeervoorzieningen ingericht. Langs de Noordbargerstraat zijn twee parkeerzones, waarvan één parkeerzone ingericht is ten behoeve van ontsluiting van de aanwezige supermarkt. De tweede parkeerzone langs de Noordbargerstraat is ingericht ten behoeve van ontsluiting van de hieraan grenzende detailwinkels. Deze zone bevat zowel dwars- als langsparkeren. Tevens is ten behoeve van de kantoorgebouwen aan de Bukakkers een aparte parkeerzone ingericht.

afbeelding "i_NL.IMRO.0114.2009068-0701_0022.jpg"

Figuur 4.7: Parkeren