direct naar inhoud van 2.2 Gemeentelijk beleid
Plan: Emmer-Compascuum, Multifunctioneel Centrum en Brede School
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0114.2009048-0701

2.2 Gemeentelijk beleid

2.2.1 Structuurvisie gemeemte Emmen 2020, veelzijdigheid troef

De structuurvisie Emmen 2020, Veelzijdigheid Troef, is 24 september 2009 vastgesteld. Het document is opgesteld als ruimtelijke vertaling van de ambities gesteld in de Strategienota Emmen 2020, vastgesteld Raad, september 2001. De structuurvisie geeft de hoofdlijnen van de ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente Emmen weer. Tevens dient de structuurvisie om bedrijven, instellingen en andere overheden uit te nodigen tot en te stimuleren om passende, gewenste activiteiten en investeringen te doen die aansluiten op de weergegeven ambities en ruimtelijke mogelijkheden. In de structuurvisie wordt de ruimtelijke structuur van 2020 geschetst aan de hand van een aantal thema's, te weten landschap, duurzaamheid, verkeer, werken, wonen, voorzieningen en veiligheid. Voor ieder thema is een hoofdkoers bepaald deze zijn als volgt:

Duurzaamheid:
Het benoemen van het uitgebreide kanalenstelsel en de beekdalen voor de berging van water. Specifiek betreft het hier de Buma Marchienawijk/ Sleenerstroom en het Schoonebeekerdiep. Het herstel van de beekdalen combineert de verbetering van de waterkwaliteit met noodberging, alsmede versterking van het landschap. Een tweetal gebieden is benoemd als mogelijk zoekgebied. De term 'mogelijk zoekgebied' betekent dat deze relatief onbebouwde gebieden een mogelijke toekomstige geschiktheid kennen voor de berging van water. Deze geschiktheid dient behouden te blijven, maar is alleen nodig indien scenario's met een verdergaande klimaatverandering hiertoe aanleiding geven.

Wonen:
Vanuit de structuurvisie vindt aansluiting plaats op het bestaande bouwprogramma (zie ook woonplan). Voor fase 2 en 3 van de Delftlanden vindt een verbijzondering plaats en wordt gericht op meer landelijke en dorpse woonmilies. Naast een kwaliteitsimpuls van de bestaande woningen wordt ingezet op op wervende woonmilieus, te weten: water/lintwonen tussen Barger- en Emmer Compascuum, boswonen op de Hondsrug en erfwonen in het zuidelijk deel van de gemeente.

Voorzieningen:
Inzet op versterking van de centrumfunctie van Emmen en behoud bestaande ruimtelijke structuur niet-commerciële voorzieningen. Bij natuurlijke wijzigingsmomenten inzetten op versterking van de kwaliteit en efficiënte bundeling.

2.2.2 Woonbeleid

Het gemeentelijk woonbeleid is vastgelegd in het 'Woonplan Emmen - Actualisatie 2005' dat in mei 2007 door de raad is vastgesteld. Het inzetten op een bevolkingsgroei tot 120.000 inwoners in 2020 plus de realisatie van de bijbehorende woningvoorraad zijn belangrijke uitgangspunten. Het woonplan bevat richtinggevende woningbouwkaders voor de verschillende kernen in de gemeente. De kern Emmen heeft de grootste bouwopgave voor zowel uitbreiding, inbreiding als herstructurering. Senioren zijn een belangrijke en groeiende doelgroep, die zo lang mogelijk zelfstandig in de eigen omgeving moet kunnen wonen. Naast nieuwbouw en geschikt maken van bestaande woningen draagt de ontwikkeling van zorgsteunpunten op strategische plekken in wijken en dorpen bij aan de realisatie van deze doelstelling.

In het Woonplan 2020, dat is vastgesteld op 24 oktober 2002, is het actuele gemeentelijke woonbeleid vastgelegd. Dit beleidsplan is de uitwerking van de Strategienota 2020, waarin in grote lijnen de ambities van de gemeente Emmen zijn vastgesteld, onder andere voor wat betreft het thema "Wonen". Het Woonplan bevat een totaalprogramma uitbreiding, inbreiding en herstructurering, de "Stadsontwikkelingstrojka" genoemd. Dit programma is opgesteld om gemeentebreed het gewenste kwantitatieve en kwalitatieve behoefteniveau te bereiken en is uitgewerkt tot op het niveau van de afzonderlijke kernen, waaronder Emmer-Compascuum, en grote wijken binnen de gemeente.

Het Woonplan is in 2007 geactualiseerd onder andere in verband met het gewijzigd provinciaal ruimtelijk beleid (POP II) en de ontwikkelingen op de woningmarkt. Tegelijkertijd is het thema wonen met zorg en welzijn in een afzonderlijke beleidsnota uitgewerkt.

In de actualisatie van het woonplan in 2007 wordt gestreefd naar de uitbreiding van de woningvoorraad. Ook is aangegeven welke plannen de gemeente heeft voor de kern Emmer-Compascuum.

Uit de berekening in de actualisatie blijkt dat er tussen 2005 en 2020 er 442 woningen in Emmer-Compascuum kunnen worden gerealiseerd. Naast het plan voor 36 zorgwoningen of zorgappartementen zijn er inmiddels meer plannen kenbaar gemaakt. Bij elkaar zijn er in kader van het woningbouwprogramma 254 woningen geclaimd. Het onderdeel 36 zorgappartementen wordt uitgewerkt in onderstaande bestemmingsplan.

Conclusie: Tot 2020 kunnen nog (442-254)= 188 woningen worden gerealiseerd. De woningbouw in de woon-zorgzone is opgenomen in het gemeentelijk woningbouwprogramma (planning productie 2007/2008) en past binnen de geactualiseerde woningbouwopgave van Emmer Compascuum.

2.2.3 Nota Zorgeloos Wonen

In de nota Zorgeloos Wonen die is vastgesteld op 31-5-2007 wordt het beleid van de gemeente Emmen omschreven voor wonen met zorg en welzijn. In de gemeente Emmen is de vergrijzing hoger dan gemiddeld in Nederland, de verwachting is dat ruim eenderde van de bevolking van Emmen in 2015 55 jaar of ouder is. Daarnaast is er volgens de nota sprake van de trend dat mensen oud willen worden in hun vertrouwde omgeving. Bovendien zijn er ook nog andere vormen van zorg gewenst. Deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat de vraag naar woningen anders wordt en dat het aanbod daarop afgestemd dient te worden.

In de nota wordt tot 2015 de behoefte per woonvorm berekend (verzorgd wonen, wonen met diensten, overige ouderenwoningen). Doelstelling van de gemeente is het realiseren van de autonome groei middels projecten op wijk- en dorpsniveau. Zo draagt de gemeente er aan bij dat de inwoners van de gemeente Emmen, ook als ze ouder worden en ondersteuning nodig hebben in de wijk of het dorp waar ze aan gehecht zijn kunnen blijven wonen.
In de nota worden een aantal beleidsuitgangspunten geformuleerd:

  • A. Het bevorderen van het zo lang mogelijk zelfstandig laten wonen van senioren door in te zetten op toevoeging van ten minste (autonome behoefte per 1/1/2005):
    • 1. 980 eenheden verzorgd wonen;
    • 2. 1.100 woningen met diensten;
    • 3. 820 overige ouderenwoningen;
    • 4. 380 overige nultrede woningen.
  • B. Deze opgave gestalte te geven door:
    • 1. nieuwbouw;
    • 2. het geschikt maken van woningen in de bestaande woningvoorraad(opplussen);
    • 3. het toevoegen van zorgsteunpunten op strategische plekken in wijken endorpen om bestaande toegankelijke woningen 'op te waarderen';
    • 4. door een betere toewijzing van geschikte woningen.
  • C. De gemeente zal een positieve grondhouding tegenover kleinschalige initiatieven voor beschermd wonen innemen. Initiatieven worden in ieder geval getoetst aan:
    • 1. bestaand aanbod aan beschermde woonvormen in wijk of dorp;
    • 2. aanwezigheid lokaal draagvlak.

In de doorvertaling van de opgave voor de afzonderlijk kernen is, uitgaande van behoud van bestaande intramurale capaciteit in de diverse kernen, gekozen voor opvang van de toekomstige zorgbehoefte binnen de kwadranten in, in ieder geval, de grootste plaats van het betreffende kwadrant (Klazienaveen, Emmer-Compascuum en Nieuw-Amsterdam / Veenoord). Daarmee wordt, met uitzondering van Emmer-Compascuum, gebruik gemaakt van de reeds bestaande zorginfrastructuur.


Volgens het woningmarktonderzoek dat voorafgaand aan de nota is gedaan, ontstaat er vooral een verhoogde vraag naar geschikte woningen voor ouderen in het centrum van hun woonplaatsen, bij voorkeur in de huursector. Woningcorporaties en de particuliere huursector moeten in de behoeften van deze groep voorzien. De bouw van zorgwoningen in Emmer-Compascuum past binnen het beleid om meer zorg in de kernen aan te bieden.

2.2.4 Beleidskader Brede School

Door de gemeente is een beleidskader opgesteld voor de ontwikkeling van Brede Scholen in de gemeente Emmen. In de notitie Naar een samenhangende wijkaanpak voor de ontwikkelingskansen van kinderen (vastgesteld: april 2003) wordt omschreven hoe de gemeente om wil gaan met de toepassing van Brede Scholen.Brede-Schoolontwikkeling is voor Emmen van belang omdat de Brede School een effectief middel kan zijn om in te kunnen spelen op twee maatschappelijke ontwikkelingen, te weten de vraag naar een 'sluitende dagindeling' in het kader van de toenemende arbeidsparticipatie en de steeds groter wordende noodzaak om alle expertise te verenigen om hardnekkige onderwijsachterstanden aan te pakken. Brede School kan een passend middel zijn dat een kader biedt voor de aanpak van onderwijsachterstanden met als voordeel de bundeling en integratie van expertise en aanpakken op verschillende fronten.

In het Grotestedenbeleid in Emmen staat de versterking van de economische infrastructuur centraal. De vraag naar een sluitende dagindeling in het kader van de toenemende arbeidsparticipatie is een ontwikkeling die daar nauw aan gelinkt is. Kinderopvang alleen biedt dan geen antwoord meer. Conclusie: Het concept Brede School biedt een kader waarbinnen geanticipeerd kan worden op de genoemde ontwikkeling.
In het kort kan gesteld worden dat de Brede School een aanpak is gericht op de verbetering van de ontwikkelingskansen van kinderen. Uniek aan deze aanpak is dat het een gezamenlijke aanpak is van de school samen met andere jeugdvoorzieningen, waarbij de inzet nadrukkelijk op elkaar is afgestemd en gericht is op een gezamenlijk doel. Om de gezamenlijke aanpak te realiseren wordt een netwerk ingericht om de school. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de centrale positie die de school inneemt in het leven van een kind. Dit wil echter niet zeggen dat andere jeugdvoorzieningen niet belangrijk zijn, want er is pas sprake van een netwerk als een of meerdere scholen en andere jeugdvoorzieningen samenwerken aan een gemeenschappelijk doel. Dit gezamenlijke doel is in Emmen per definitie gerelateerd aan het vergroten van de ontwikkelingskansen van kinderen en sluit aan bij de lokale situatie in de wijk of het dorp (zie ook het geformuleerde Jeugdbeleid en Beterkansenbeleid). Op basis van dit gezamenlijke doel wordt de invulling van de Brede School bepaald. Omdat de doelen per wijk en per dorp kunnen verschillen kan er geen blauwdruk worden aangegeven voor een Brede School. De rol van de gemeente richt zich op het door middel van deze nota stellen van een globaal kader, het stimuleren van ideevorming, initiatief en draagvlak, het aansturen tot wijk/dorpsanalyse, het bieden van overzicht, kwaliteitsborging door de ontwikkeling van een predicaat en het creëren van randvoorwaarden.

Conclusie: De bouw van een Brede School sluit aan bij het beleid dat de gemeente hiervoor opgesteld heeft, en kan gezien worden als een gewenste ontwikkeling.

2.2.5 Welstandsbeleid

Bouwwerken moeten voldoen aan "redelijke eisen van welstand". Een zogenaamde Welstandscommissie beoordeelt bouwplannen aan de vooraf vastgestelde welstandcriteria opgenomen in de Welstandsnota. Op 16 december 2010 heeft de gemeenteraad de Welstandsnota vastgesteld. In deze nota wordt vooraf bepaald wat de redelijke eisen van welstand zijn. Dit betekent dat gekeken wordt of een bouwplan qua uitstraling wel past bij de omgeving.
Het bestemmingsplan en de welstandsnota zorgen samen voor het behoud van de ruimtelijke kwaliteit. Het bestemmingsplan geeft aan wat, hoeveel, in welke vorm en waar er gebouwd mag worden. Het welstandsbeleid geeft aan hoe het gebouw er uit mag komen te zien. Dit wil zeggen dat het welstandsbeleid moet voorkomen dat er gebouwen gebouwd worden die afbreuk doen aan de omgeving. Het nieuwe welstandsbeleid heeft zo min mogelijk regels. Voor de meeste gebieden geldt de zogenaamde basis welstand. Alleen voor gevels die te zien zijn vanaf de openbare weg of het openbaar gebied is een welstandstoets nodig. Voor winkelcentra, het centrum van Emmen, monumenten, bijzondere gebouwen en locaties geldt uitgebreide welstand. Dit wil zeggen dat alle zijden van het gebouw moeten voldoen aan de welstandseisen.