direct naar inhoud van 4.1 Ontstaansgeschiedenis
Plan: Emmen, Brandweerkazerne Emmen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0114.2009039-0003

4.1 Ontstaansgeschiedenis

De situatie rond 1900

Aan het begin van de vorige eeuw was Emmen nog een kleine kern en qua omvang vergelijkbaar met Noordbarge en Zuidbarge, die zuidelijk van Emmen zijn gelegen.

Op de kaart van ca. 1900 is de Hondsrugweg, als verbinding tussen Zuidbarge en Emmen, via Noordbarge reeds aanwezig. Ook het Oranjekanaal, welke in de tweede helft van de 19e eeuw is gegraven, is dan reeds aanwezig. Het Bargermeer is nog als meer aanwezig, grenzend aan de noordbarger esch, die tussen Noord- en Zuidbarge is gelegen. Ook het spoor richting Zwolle is reeds aanwezig. Het plangebied bestaat op dat moment uit akkers.

afbeelding "i_NL.IMRO.0114.2009039-0003_0004.jpg"

Topografische situatie rond 1900

De situatie rond 1950

Uit de topografische kaart van 1950 blijkt dat in de eerste helft van de 20e eeuw de kern van Emmen fors gegroeid is. Ook qua infrastructuur zijn veel nieuwe verbindingen ontstaan. Het Bargermeerkanaal is gegraven en de Dordsestraat vormt een belangrijke verbinding in zuidoostelijke richting vanaf de Hondsrugweg in Emmen. Emmen en Noordbarge zijn reeds aan elkaar gegroeid. Op de plek waar voorheen het Bargermeer aanwezig was, is reeds grootschalige industrie gevestigd, waarbij het spoor als transportmiddel benut wordt. Het plangebied is rond die periode nog steeds in gebruik als akker.

afbeelding "i_NL.IMRO.0114.2009039-0003_0005.jpg"

Topografische situatie rond 1950

De situatie rond 1980 en 2000

Als vervolgens 30 jaar later gekeken wordt, is te zien dat de Rondweg is gerealiseerd. Het plangebied ligt ingesloten tussen de Rondweg en de inmiddels verlegde weg Nijbracht. De locatie bestaat op dat moment uit bosjes. Dit komt overeen met de huidige situatie.

afbeelding "i_NL.IMRO.0114.2009039-0003_0006.jpg"

Topografische situatie rond 1980